• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
8

همکاری آژانس تحقیقات فضایی هند و اوکراین برای آزمایش موتور نیمه کرایوژنیک

  • کد خبر : 15894
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰:۴۳
همکاری آژانس تحقیقات فضایی هند و اوکراین برای آزمایش موتور نیمه کرایوژنیک

آژانس تحقیقات فضایی هند (ISRO) در پی شکست اخیر خود در فرود ناموفق بر روی ماه قصد دارد موتور نیمه کرایوژنیکی را در اوکراین آزمایش کند. پس از آماده شدن برای انجام عملیات، این موتور نیمه کرایوژنیک ظرفیت حمل بار برای آژانس تحقیقات فضایی هند را از ۴ تن به ۶ تن افزایش خواهد داد. […]

همکاری آژانس تحقیقات فضایی هند و اوکراین برای آزمایش موتور نیمه کرایوژنیک

آژانس تحقیقات فضایی هند (ISRO) در پی شکست اخیر خود در فرود ناموفق بر روی ماه قصد دارد موتور نیمه کرایوژنیکی را در اوکراین آزمایش کند.

پس از آماده شدن برای انجام عملیات، این موتور نیمه کرایوژنیک ظرفیت حمل بار برای آژانس تحقیقات فضایی هند را از ۴ تن به ۶ تن افزایش خواهد داد. همچنین این ظرفیت افزایش یافته می‌تواند به مدار زمین آهنگ واقع در ۳۶۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین منتقل شود. در سال ۲۰۰۵ هند و اوکراین توافقنامه‌ای مبنی بر همکاری‌های فضایی امضا کردند.

به نقل از منابع موجود در آژانس تحقیقات فضایی هند (ISROSCE-200 به ارزش ۸/۱ میلیارد روپیه، به لحاظ تکنولوژیکی یک دستگاه پیشرفته محسوب می‌شود زیرا ساخت و عملکرد آن به همان اندازه Cahndrayaan-2 پیچیده و چالش‌برانگیز است.

قرارگیری این موتور کرایوژنیک در قسمت فوقانی موشک GSLV با نیروی رانش ۲۰ تن، آن را کمی قوی‌تر از موتور ۱۰۰۰G ساخت شرکت پرتی اند ویتنی که در هواپیمای A320 نصب شده، خواهد کرد. این امر بدلیل آن است که موتور کرایوژنیک بارهای سنگین را حمل نمی‌کند و این کار با مراحل پایینی موشک است.

موتور RD-810 ساخت شرکت KB Yuzhnoe موتوری نیمه کرایوژنیک است که در قسمت پایینی موشک قرار خواهد گرفت. این موتور نیروی رانشی معادل ۲۰۰ تن تولید خواهد کرد. همچنین فشار درون محفظه احتراق آن حدود ۱۹۰ برابر فشار جو خواهد بود.

موتور SCE-200 از کرایوژن به عنوان سوخت استفاده خواهد کرد که در دمای اتاق در مخزن سوخت نگهداری می‌شود. کرایوژن در مقایسه با دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) که در حال حاضر در موشک‌های هندی استفاده می‌شود، سوختی سازگار با محیط زیست است و جایگزین مناسبی برای سوخت بسیار سمی هیدارزینی فعلی است.

 

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=15894

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.