• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
7

نسل جدیدی از تجهیزات ورزشی چندمنظوره برای فضانوردان

  • کد خبر : 13420
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
نسل جدیدی از تجهیزات ورزشی چندمنظوره برای فضانوردان

شرکت Danish Aerospace Company ApS، موفق به ساخت نسل جدیدی از تجهیزات ورزشی چندمنظوره برای فضانوردان شد. شرکت Danish Aerospace Company ApS (DAC) در سپتامبر ۲۰۱۸ موفق به دریافت قراردادی از سازمان فضایی اروپا (ESA) برای ساخت سیستم ورزشی و چندمنظوره جدید برای فضانوردان شده است. ESA و NASA قصد تست این تجهیزات در ایستگاه […]

شرکت Danish Aerospace Company ApS، موفق به ساخت نسل جدیدی از تجهیزات ورزشی چندمنظوره برای فضانوردان شد.

نسل جدیدی از تجهیزات ورزشی چندمنظوره برای فضانوردان

شرکت Danish Aerospace Company ApS (DAC) در سپتامبر ۲۰۱۸ موفق به دریافت قراردادی از سازمان فضایی اروپا (ESA) برای ساخت سیستم ورزشی و چندمنظوره جدید برای فضانوردان شده است. ESA و NASA قصد تست این تجهیزات در ایستگاه فضایی بین‌المللی را دارند تا امکان استفاده آن در آینده برای پلتفرم ماهگرد مداری (Gateway) را ارزیابی کنند. پروژه Gateway با همکاری NASA، ESA و چند شرکت بین‌المللی دیگر برای قرار دادن فضاپیما در مدار ماه در حال انجام است.

این دستگاه ورزشی جدید، قابلیت منحصربفردی دارد، این‌گونه که که چند مهارت ورزشی در یک مجموعه جمع شده است. این رویکرد برای ماموریت‌های اکتشافی سرنشین‌دار به ماه در آینده و سایر ماموریت‌هایی که فضانوردان نیاز به تمرین‌های منظم در شرایط واقعی دارند، بسیار مناسب است. طبق قرارداد ESA، شرکت DAC جدیدترین مدل پروازی برای تست اولیه، یک مدل کامل پروازی و چند مدل زمینی برای آموزش می‌سازد.

همچنین DAC عملیات پشتیبانی و مهندسی تست در مدار و حفظ و نگهداری این تجهیزات را نیز برعهده دارد. ESA و NASA قصد دارند تا تست اولیه جدیدترین مدل پروازی این سیستم را در ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ انجام دهند و تا یک سال بعد یا بیشتر مدل پروازی کامل (با قابلیت‌های تمریی کامل) را پرتاب و تست کنند.

ساخت این سیستم ورزشی براساس بیش از ۲۵ سال سابقه شرکت DAC در تامین تجهیزات ورزشی برای ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار، به این شرکت دانمارکی واگذار شده است. شرکت DAC در سال ۱۹۹۲، تامین اگرومترهای ورزشی برای برنامه شاتل فضایی را نیز برعهده داشت. اگرومترهای این شرکت بر روی تمام ماموریت‌های شاتل، ایستگاه فضایی بین‌المللی و ایستگاه روسی MIR استفاده شده است.

در این سیستم ورزشی جدید، تمام مهارت‌ها و تمرین‌ها مانند دوچرخه‌سواری، پارو زدن و تمرین‌های استقامتی در یک مجموعه حدود ۱۱۰ کیلوگرمی بهمراه لوازم جانبی و مصرفی جمع شده است. این سیستم شامل یک دستگاه نظارتی برای تناسب اندام نیز می‌شود که به نظارت بر تناسب اندام فیزیکی و آمادگی جسمانی فضانوردان کمک می‌کند.

توماس اندرسون مدیرعامل شرکت DAC، این پروژه را پیشرفت بزرگی برای این شرکت دانمارکی دانست. وی در ادامه افزود: شرکت DAC با توجه به سوابق خود در زمینه تکنولوژی‌های ورزشی به بلوغ رسیده است و این تجربه در صورت انتخاب به طراحی سیستم جدید موردنیاز فضانوردان کمک می‌کند. شرکت DAC امیدوار است بتواند تجهیزات ورزشی و نظارتی را برای استفاده در ماژول‌های تجاری فضایی که در مدار LEO قرار می‌گیرند، تامین کند.

شرکت DAC یکی از چند شرکت بسیار محدودی است که در دنیا تجهیزات ورزشی قابل استفاده در فضا، تولید می‌کنند. در چند سال گذشته، DAC چند نمونه اولیه و جدید از سیستم‌های ورشی چندمنظوره فشرده ساخته است که قادر به پشتیبانی از الزامات سفرهای فضایی سرنشین‌دار در آینده است. این پروژه‌ها با همکاری University of Southern Denmark (SDU) در ادنس و انستیتوی Maersk Mc-Kinney Moller انجام شده است. برای تایید صلاحیت این سیستم‌ها، سازمان فضایی اروپا (ESA) از شرکت DAC خواسته است که این تکنولوژی جدید خود را برای آزمایش در ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کند.

قرارداد ESA با شرکت DAC در این پروژه، یکی از بزرگترین قراردادهای تجاری این شرکت در سال‌های اخیر است.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=13420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.