• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
12

منظومه ماهواره‌ای رادارست کانادا با کمک موشک اسپیس‌اکس به فضا ارسال شد

  • کد خبر : 15098
  • ۰۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۱
منظومه ماهواره‌ای رادارست کانادا با کمک موشک اسپیس‌اکس به فضا ارسال شد

منظومه ماهواره‌ای رادارست (RCM) آژانس فضایی کانادا توسط موشک فالکون ۹ اسپیس‌اکس از پایگاه هوایی واندنبرگ کالیفرنیا به فضا پرتاب شد. لازم به ذکر است که این موشک در گذشته و در ماموریت دیگری نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. مرحله اول این موشک که در ماه مارس و در ماموریت پرواز آزمایشی کپسول سرنشین‌دار […]

منظومه ماهواره‌ای رادارست (RCM) آژانس فضایی کانادا توسط موشک فالکون ۹ اسپیس‌اکس از پایگاه هوایی واندنبرگ کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.

لازم به ذکر است که این موشک در گذشته و در ماموریت دیگری نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

مرحله اول این موشک که در ماه مارس و در ماموریت پرواز آزمایشی کپسول سرنشین‌دار دراگون اسپیس‌اکس مورد استفاده قرار گرفته بود، بعد از چند دقیقه جدا شد و بر روی منطقه مشخص شده در پایگاه ساحلی فرود آمد.

حدودا یک ساعت پس از پرتاب، سه ماهواره مشاهده‌گر زمین RCM با فاصله جانبی ۱۴۶۰۰ کیلومتری از یکدیگر به مداری با ارتفاع ۶۰۰ کیلومتر تزریق شدند. این ماهواره‌ها هر ۹۶ دقیقه یک دور کامل حول زمین می‌چرخند. عمر تخمینی هر یک از ماهواره ها هفت سال است.

سه ماهواره کاملا مشابه وظیفه تصویربرداری روزانه چهار بار از مناطق مختلف کانادا و دریاهای اطراف آن مانند قطب شمال را دارند. یکی دیگر از وظایف اصلی این ماهواره‌ها که دارای سیستم شناسایی خودکار (AIS) هم هستند، شناسایی و ردیابی کشتی‌های مختلف می‌باشد. (از جمله کشتی ماهیگیران غیرقانونی)

از اهداف دیگر این ماهواره‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: نظارت بر سطح یخی دریا، بادهای سطحی و آلودگی نفتی، مدیریت بحران به ویژه سیل و نظارت بر کشاورزی، جنگلداری و تغییرات زمین.

تمامی شرکت‌ها، محققان و عموم مردم قادر به استفاده از داده‌ها و تصاویر دریافتی از این ماهواره‌ها برای تولید محصولات و ارائه خدمات خواهند بود.

این سه ماهواره توسط پیمانکار اصلی این پروژه یعنی MDA، یکی از شرکت‌های ماکسار مونتاژ شده است. بیش از دو دهه است که ماهواره‌های رادارست کانادا داده‌های حیاتی را برای استفاده‌های گوناگون به زمین مخابره می‌کنند و این انتظار می‌رود که RCM نیز توانایی جدیدی برای کمک به شناخت بهتر سیاره و ارائه خدمات بهتر و قابل اطمینان‌تر به کانادایی‌ها بوجود آورد.

اولین مدارگرد این پروژه، رادارست-۱ که در سال ۱۹۹۵ به فضا پرتاب شد، اکنون غیرفعال است. به گفته سازمان فضایی کانادا، با اینکه دومین مدارگرد این مجموعه یعنی رادارست-۲ که در سال ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شد هنوز فعال است، سه ماهواره جدید برای افزایش پوشش منطقه طراحی شده است. کنترل این ماهواره‌ها از دفتر آژانس فضایی واقع در سنت‌هبرت در کبک انجام می‌گیرد.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=15098

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.