• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
14

فناوری نوظهور در حوزه هوافضا

  • کد خبر : 13130
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
فناوری نوظهور در حوزه هوافضا

طی سال‌های اخیر، صنعت هوافضا، نوآوری‌های بی‌شماری به دنیا عرضه کرده است. در این مقاله به شش فناوری نوظهور که زادگاه آن صنعت هوافضا است، اشاره می‌کنیم: ۱- هواپیماهای بدون سوخت در سال‌های اخیر تقاضا برای استفاده از هواپیماهای بدون سوخت در بخش شهری و تجاری به شدت افزایش یافته است. این هواپیماها در بخش […]

طی سال‌های اخیر، صنعت هوافضا، نوآوری‌های بی‌شماری به دنیا عرضه کرده است. در این مقاله به شش فناوری نوظهور که زادگاه آن صنعت هوافضا است، اشاره می‌کنیم:

۱- هواپیماهای بدون سوخت

فناوری نوظهور - هواپیماهای بدون سوخت

در سال‌های اخیر تقاضا برای استفاده از هواپیماهای بدون سوخت در بخش شهری و تجاری به شدت افزایش یافته است. این هواپیماها در بخش کشاورزی، عکاسی هوایی، نقشه‌برداری سه بعدی، حفاظت از حیات وحش و فراهم کردن دسترسی به اینترنت در مکان‌های دورافتاده قابل استفاده هستند.

به گفته Avimanyu Basu، تحلیل‌گر اصلی Technavio در بخش تحقیقاتی حوزه هوافضا: «هواپیماهای بدون سوخت از طریق پنل‌های فوتوولتائیک، نیروی مورد نیاز موتورها را تأمین می‌کنند. Solar Impulse2، نمونه اولیه از این هواپیماهای خورشیدی است و برای کاهش وزن کلی بدنه آن، سازه این هواپیما از نانو فیبر کربن تقویت‌شده ساخته شده است».

با توجه به افزایش علاقه‌مندی‌ برای استفاده از این نوع هواپیماها، صنایع هوایی و دفاعی جهانی باید استراتژی‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای بلندمدت خود را برای اصول هواپیماهای بدون سوخت و رشد بازار آن ارائه دهند.

۲- نظارت بر سلامت ساختاری

فناوری نوظهور - نظارت بر سلامت ساختاری

سیستم‌های پیشرفته مدیریت سلامت مانند نظارت، پیش‌بینی و خود درمانی، به منظور تحلیل و تعیین وضعیت هواپیما در حال توسعه هستند. این فناوری اولین بار در هواپیمای جت ایرفرانس استفاده شد که در سال ۲۰۰۹ به دلیل مشکلات الکتریکی در اطلاع‌رسانی به برج مراقبت سقوط کرد. پس از آن، توسط شرکت‌های بوئینگ و ایرباس به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

۳- فناوری‌های پیشرفته پیشرانش فضایی

فناوری نوظهور - فناوری‌های پیشرفته پیشرانش فضایی

تکنولوژی موشک پلاسما، که با نام موشک VASIMR شناخته می‌شود، توسط ناسا با همکاری دپارتمان انرژی و آزمایشگاه ملی Oak Ridge طی چند سال توسعه یافت. انتظار می‌رود این فناوری جدید موجب کاهش مصرف سوخت شود و امکان مأموریت‌های فضایی طولانی‌تری را در آینده فراهم کند.

اگرچه ناسا و مهندسان توسعه‌دهنده این سیستم اخیرا با انتقادهای شدیدی مواجه شدند، اما پیشرفت‌های جدید انجام شده نشان از دستیابی به نتایج مطلوب دارد.

۴- مواد پیشرفته

فناوری نوظهور - مواد پیشرفته

پیشرفت در علم مواد فایده بسیاری برای سازندگان هواپیما دارد. مواد جدید مانند گرافن، نانولوله‌های کربنی به ساخت بال‌های هواپیما با راندمان بالا، وزن و مصرف سوخت کمتر کمک می‌کنند. با استفاده از این مواد جدید، دانشمندان MIT و ناسا موفق به ایجاد و توسعه بال‌های مورفینگ شدند که ساختار کوچک و وزن سبکی دارند.

۵- اتوماسیون هوشمند و فناوری بلاک‌چین

فناوری نوظهور - اتوماسیون هوشمند و فناوری بلاک‌چین

ساخت قطعات هواپیما یک فرآیند پیچیده و تخصصی است. با این حال، فناوری‌های جدید موجب تسهیل و تسریع در این فرآیند می‌شوند. برای مثال، تکنیسین‌ها با بررسی سطح فلز، میزان پیچ مورد نیاز و مقدار گشتاور مورد نیاز را تعیین می‌کنند و براساس این اطلاعات، بازوی رباتیک این فعالیت را انجام می‌دهد.

شرکت‌های هوافضایی و دفاعی نیز شروع به کشف قلمروهای جدیدی در حوزه دیجیتال کردند. فناوری‌هایی مانند بلاک‌چین که به بهبود شفافیت و خودکارسازی معاملات در میان شرکای زنجیره تأمین کمک می‌کند.

۶- پرینتر سه بعدی

فناوری نوظهور - پرینتر سه بعدی

در سال‌های اخیر، شرکت‌هایی که برای تحویل محصول در زمان مقرر مشکل داشته‌اند از پرینترهای سه بعدی استفاده کردند. برای مثال، ایرباس بیش از ۱۰۰۰ قطعه از هواپیمای A350 را با استفاده از پرینتر سه بعدی تولید می‌کند. انتظار می‌رود این روند همچنان به رشد خود ادامه دهد.

قطعاتی که به طور منظم نیاز به تعویض و یا جایگزینی دارند مانند دستگیره‌های در، قطعاتی هستند که عمدتا با استفاده از پرینتر سه بعدی ساخته می‌شوند. استفاده از این پرینترها موجب کاهش هزینه و وزن قطعات و در نهایت وزن سیستم مورد نظر می‌شود.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=13130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 18در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.