• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
11

ماهواره‌های رصد زمین نشان می‌دهند، بخش زیادی از قطب شمال در آتش می‌سوزد

  • کد خبر : 15421
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰:۳۳
ماهواره‌های رصد زمین نشان می‌دهند، بخش زیادی از قطب شمال در آتش می‌سوزد

تصاویر جدید از ماهواره‌های رصد زمین ناسا نشان می‌دهد، آتش‌سوزی‌های زیاد در روسیه، دود زیادی تولید می‌کند که از فضا و از طریق ماهواره‌ها قابل رویت است. از ماه ژوئن، بیش از ۱۰۰ آتش‌سوزی در سراسر قطب شمال بدلیل تابستان خشک و گرم سال جاری رخ داده است. تنها در روسیه، ۱۱ منطقه از ۴۹ […]

تصاویر جدید از ماهواره‌های رصد زمین ناسا نشان می‌دهد، آتش‌سوزی‌های زیاد در روسیه، دود زیادی تولید می‌کند که از فضا و از طریق ماهواره‌ها قابل رویت است.

از ماه ژوئن، بیش از ۱۰۰ آتش‌سوزی در سراسر قطب شمال بدلیل تابستان خشک و گرم سال جاری رخ داده است. تنها در روسیه، ۱۱ منطقه از ۴۹ منطقه روسیه درگیر آتش‌سوزی شدنده اند. حتی در مناطقی که در آن ها آتش‌سوزی رخ نداده است مردم تحت تاثیر دودهای ناشی از آتش‌سوزی هایی هستند که در سراسر کشور می‌وزد.

طبق عکس‌ها، بزرگترین آتش‌سوزی‌ها در مناطق Irkutsk ،Krasnoyarsk و Buryatia رخ داده است. آتش‌سوزی در این مناطق به ترتیب ۳۲۰ مایل مربع (۸۲۹ کیلومترمربع)، ۱۵۰ مایل مربع (۳۸۸ کیلومترمربع) و ۴۱ مایل مربع (۱۰۶ کیلومترمربع) را در برگرفته است.

تصویر فوق که با رنگ طبیعی در تاریخ ۲۱ جولای گرفته شده است، دودهای ناشی از آتش‌سوزی را نشان می‌دهد که در سمت راست تصویر در حال افزایش هستند. بادها دود را به سمت جنوب غربی منتقل می‌کنند، محلی که با سیستم طوفان ترکیب می‌شوند. این تصویر توسط مجموعه تصویربرداری مادون قرمز (VIIRS) که بر روی ماهواره Soumi NPP قرار دارد، گرفته شده است. این ماهواره متعلق به اداره ملی هواشناسی و اقیانوسی ایالات متحده است.

طبق گزارش‌های رصد زمین، شهر Krasnoyarsk روسیه در زیر لایه‌ ضخیمی از دود قرار دارد. شهر Novosibirsk که بزرگترین شهر سیبری است با اینکه هیچگونه آتش‌سوزی نداشته، اما دود ناشی از آتش‌سوزی سایر شهرهای مجاور آن که از طریق باد جابجا شده، موجب افت کیفیت هوای این شهر شده است.

طبق گفته مارک پارینگتون، پژوهشگر ارشد سرویس نظارت اتمسفری پروژه کوپرنیک، در پی گرم‌تر شدن هوا در ماه جولای سال جاری، آتش‌سوزی‌های متعددی در گرینلند و بخش‌هایی از آلاسکا رخ داده است که از نظر تعداد و وسعت بی‌سابقه و غیرمعمول است.

این آتش‌سوزی‌ها خسارات زیادی بر جو وارد می‌کنند. از اول ژوئن تا ۲۱ جولای حدود ۱۰۰ مگاتن کربن دی‌اکسید آزاد شده که تقریبا معادل میزان کربن دی‌اکسیدی است که بلژیک در سال ۲۰۱۷ منتشر کرده است.

طبق گفته کلودیا ولوسکویک، پژوهشگر سازمان جهانی هواشناسی، قطب شمال سریعتر از سایر مناطق جهان گرم می‌شود و آتش‌سوزی در آنجا راحت‌تر به وقوع می‌پیوندد. بعنوان مثال، در سیبری، میانگین دما در ماه ژوئن امسال به ده درجه فارنهایت (۵/۵ درجه سانتیگراد) رسید که گرم‌تر از میانگین بلند مدت بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ بود.

توماس اسمیت، استاد جغرافیای محیط زیست در دانشکده اقتصاد لندن گفت: بسیاری از آتش‌سوزی‌های تابستان امسال، خصوصا در قطب شمال بیش از انتظار و حد معمول است. به نظر می‌رسد خاک‌های ذغال سنگ نارس بیشتر از جنگل‌ها در حال سوختن هستند. این یک وضعیت خطرناک است زیرا جنگل‌ها برای چند ساعت می‌سوزند اما خاک‌های ذغال سنگ نارس برای روزها و یا حتی ماه‌ها می‌توانند شعلهور باشند. علاوه بر این، خاک‌های ذغال سنگ نارس منابع کربن هستند که با سوختن آن‌ها و آزاد شدن کربن، باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای، گرم‌تر شدن هوا و در نتیجه آتش‌سوزی‌های بیشتر می‌شود.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=15421

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.