• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
10

طرح Rocket Lab برای گرفتن بوسترهای سقوط کرده با هلیکوپتر و پرواز مجدد آن‌ها

  • کد خبر : 15469
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
طرح Rocket Lab برای گرفتن بوسترهای سقوط کرده با هلیکوپتر و پرواز مجدد آن‌ها

طبق گفته پیتر بک، مدیر عامل شرکت Rocket Lab، این شرکت قصد دارد بوسترهای سقوط کرده مرحله اول پرتابگر Electron را در آینده نزدیک بازیابی کرده و مجددا به پرواز در بیاورد. شرکت Rocket Lab در کالیفرنیا واقع شده است. Rocket Lab رویکرد بسیار متفاوتی نسبت به SpaceX و Blue Origin یعنی فرود موشک‌ها بصورت […]

طبق گفته پیتر بک، مدیر عامل شرکت Rocket Lab، این شرکت قصد دارد بوسترهای سقوط کرده مرحله اول پرتابگر Electron را در آینده نزدیک بازیابی کرده و مجددا به پرواز در بیاورد.

شرکت Rocket Lab در کالیفرنیا واقع شده است. Rocket Lab رویکرد بسیار متفاوتی نسبت به SpaceX و Blue Origin یعنی فرود موشک‌ها بصورت عمودی و با کاهش سرعت ارائه کرده است. مرحله اول پرتابگر Electron برای کاهش سرعت به پارافویل‌ها وابسته است و سیستم حفاظت حرارتی پیشرفته آن قابلیت تحمل گرما برای ورود مجدد به جو را خواهد داشت. بوسترهای پرتابگر Electron به زمین نخواهند نشست، آن‌ها توسط یک هلیکوپتر از آسمان برداشته می‌شوند.

طبق گفته بک در کنفرانس ماهواره‌های کوچک در لوگان واقع در یوتا، این استراتژی یکی از دلایل اصلی برای کوچک بودن پرتابگر Electron و مقرون به صرفه بودن آن است. این موشک دو مرحله‌ای ۵۷ فوت معادل ۱۷ متر طول دارد و هزینه هر پرتاب آن برای ارسال محموله‌های کوچک به مدار حدود ۵ میلیون دلار است. این در حالی است که رقیب آن موشک Falcon 9 حدود ۲۲۹ فوت معادل ۷۰ متر طول دارد و رزرو آن برای یک ماموریت با بوسترهای قدرتمند حدود ۶۲ میلیون دلار است.

بک افزود، تلاش برای دستیابی و افزودن سیستم فرودی مشابه سیستم فرود و بازگشت Falcon 9، این پرتابگر کوچک را به موشکی با محدوده متوسط تبدیل خواهد کرد. این در حالی است که ما قصد ساخت پرتابگری در محدوده متوسط را نداریم. ما در حال ساخت پرتابگری کوچک برای مشتریانی مخصوص هستیم تا بطور مکرر به فضا ارسال داشته باشیم. همانطور که بارها گفته شد، افزایش فرکانس پرتاب هدف اصلی Rocket Lab است. فرکانس پرتاب، پارامتری است که می‌تواند این صنعت و وضعیت آن را متحول کند. اگر بتوانیم چنین سیستم‌هایی را به سرعت و با اطمینان بالا و بطور مکرر در مدار قرار دهیم، می‌توانیم نوآوری و فرصت‌های بیشتری را ایجاد کنیم.

با پرواز مجدد مرحله اول موشک Electron، هزینه‌های پرتاب آن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد هدف اصلی این است که بتوانیم پرتابگر را در چنین شرایطی گرفته و مجددا بر روی سکوی پرتاب قرار داده، آن را شارژ و مجددا پرتاب کنیم.

پرتابگر الکترون می‌تواند حدود ۵۰۰ پوند معادل ۲۲۵ کیلوگرم محموله را با هر نوع ماموریتی در مدار قرار دهد. مدیران این پروژه اعلام کردند که اولین پرواز این پرتابگر شامل ابزارها و آزمایش‌هایی است که داده‌های حاصل از آن کمک قابل توجهی به ادامه این پروژه و بهبود آینده آن خواهد کرد.

ماموریت بعدی Electron که قرار است این ماه به پایان برسد، داده‌های بیشتری را در اختیار مدیران این پروژه خواهد گذاشت. عملیات اولیه بازیابی موشک نیز در دو فاز انجام می‌شود. فاز اول شامل گرفتن مرحله اول این موشک پس از سقوط به زمین و قبل از افتادن در اقیانوس و بازیابی آن است. فاز دوم نیز شامل گرفتن آن با هلیکوپتر، بازسازی و راه‌اندازی مجدد آن می‌شود.

 

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=15469

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.