• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
7

شتاب‌سنج کوانتومی – سیستم ناوبری که می‌تواند جایگزین GPS شود

  • کد خبر : 13676
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
شتاب‌سنج کوانتومی – سیستم ناوبری که می‌تواند جایگزین GPS شود

محققان یک دستگاه شتاب‌سنج کوانتومی رونمایی کرده اند که می‌تواند بدون GPS و فناوری ماهواره‌ها به طور دقیق‌تر فرایند مکان‌یابی را انجام دهد. دستگاه‌های GPS به بخشی مهم از مسیریابی مدرن تبدیل شده‌اند. اما این دستگاه‌ها بسیار ظریف هستند و از سوی دیگر اگر ماهواره‌ای دچار اختلال شود کارآیی خود را از دست می‌دهند. در […]

محققان یک دستگاه شتاب‌سنج کوانتومی رونمایی کرده اند که می‌تواند بدون GPS و فناوری ماهواره‌ها به طور دقیق‌تر فرایند مکان‌یابی را انجام دهد.

شتاب‌سنج کوانتومی - سیستم ناوبری که می‌تواند جایگزین GPS شود

دستگاه‌های GPS به بخشی مهم از مسیریابی مدرن تبدیل شده‌اند. اما این دستگاه‌ها بسیار ظریف هستند و از سوی دیگر اگر ماهواره‌ای دچار اختلال شود کارآیی خود را از دست می‌دهند.

در همین راستا محققان از یک شتاب‌سنج کوانتومی رونمایی کرده‌اند، که می‌تواند بدون GPS یا فناوری ماهواره مسیریابی کند.

این دستگاه با استفاده از لیزر دمای اتم‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. در مرحله بعد، ویژگی‌های امواج کوانتومی اتم‌های مذکور را حین شتاب گرفتن اندازه گیری می‌کند.

نتیجه این فرایند، یک دستگاه بسیار حساس است که در مقایسه با سرعت‌سنج‌های فعلی قابل اعتمادتر است. البته دستگاه‌های سخت‌افزاری موجود می‌توانند موقعیت مکانی را با اندازه‌گیری شتاب تعیین کنند، اما بدون کمک ماهواره‌ها از کار می‌افتند.

البته مکان‌یاب کوانتومی هنوز آماده جایگزین شدن با شتاب‌سنج‌های فعلی در موبایل نیست. این دستگاه را هم اکنون می‌توان در کشتی‌ها، قطارها و دیگر وسایل نقلیه بزرگ به کار گرفت. حتی اگر GPSها از کار بیفتند، این ابزار همچنان به سیستم حمل ونقل کمک می‌کند به فعالیت خود ادامه دهد.

همچنین از این دستگاه می توان برای بررسی امواج گرانشی نیز استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=13676

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.