• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
10

سیستم ضدیخ هواپیما – طراحی یک سیستم جدید با بهره‌گیری از تکنولوژی نانو

  • کد خبر : 13837
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
سیستم ضدیخ هواپیما – طراحی یک سیستم جدید با بهره‌گیری از تکنولوژی نانو

سیستم ضدیخ هواپیما که در حال حاضر استفاده می‌شود، سنگین است و نیاز به نگهداری دارد. محققان دانشگاه کویین بلفاست در بریتانیا سیستم جدیدی جهت جلوگیری از یخ‌زدگی و روی هم انباشته شدن یخ روی هواپیما طراحی کردند. زمانی‌که یک هواپیما در بین ابرها در هوای سرد پرواز می‌کند، بر روی بال‌ها، موتورها و یا […]

سیستم ضدیخ هواپیما که در حال حاضر استفاده می‌شود، سنگین است و نیاز به نگهداری دارد. محققان دانشگاه کویین بلفاست در بریتانیا سیستم جدیدی جهت جلوگیری از یخ‌زدگی و روی هم انباشته شدن یخ روی هواپیما طراحی کردند.

سیستم ضدیخ هواپیما - طراحی یک سیستم جدید با بهره‌گیری از تکنولوژی نانو

زمانی‌که یک هواپیما در بین ابرها در هوای سرد پرواز می‌کند، بر روی بال‌ها، موتورها و یا ورودی جت‌ها لایه‌های یخ بوجود می‌آید. این پدیده باعث افزایش نیروی پسا و کاهش نیروی بالابرندگی و در نهایت باعث از دست رفتن کنترل هواپیما می‌شود. انباشته شدن یخ روی سطوح بال در گذشته باعث بروز حوادث مرگ‌باری شده است.

سیستم جدید طراحی شده در اصل یک گرمکن (هیتر) فوق‌العاده سبک وزن است که بافتی از جنس نانولوله‌های کربنی (CNT) دارد و در فرآیند یخ‌زدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاد دانشکده مکانیک و هوافضای دانشگاه کویین بلفاست، برایان فالزون، سرپرستی این تیم دانشجویی را که این سیستم جدید را اختراع کردند، برعهده داشت. این سیستم در چند سال آینده توسعه بیشتری پیدا می‌کند. بودجه مربوط به این پروژه توسط شورای تحقیقاتی علوم مهندسی و فیزیکی (EPSRC) تحت برنامه تحقیقاتی بزرگتری برای توسعه سازه‌های خلاقانه هواپیما، تامین شده است.

فالزون افزود: «ما در ابتدا یک بافت نانو لوله کربنی طراحی کردیم که در آن نانو لوله‌های کربنی بصورت مجزا در جهت کشش قرار داشتند و در ادامه با قراردادن ۱۰ الی ۴۰ لایه از این بافت‌ها به صورت افقی و در جهت‌های مختلف به پارامترهای گرمایشی دلخواه دست پیدا کردیم. هر لایه از بافت‌های این نانو لوله‌ها می‌تواند به اندازه ۰٫۰۰۰۵ موی سر انسان نازک باشد و وزن این بافت‌ها به اندازه مساحت زمین فوتبال چیزی کمتر از ۳۰ برگه A4 است. برای بهبود و تقویت ساختاری این بافت‌های از یک ورقه نازک الیاف شیشه‌ای استفاده شده است. زمانی‌که ما در حال اجرای تست بودیم، متوجه شدیم که گرمکن‌های نانولوله‌های کربنی موفق به انتقال حرارت و گرمایش سریعی شده‌اند که نشان می‌دهد این گرمکن‌ها به سرعت می‌‌توانند عمل یخ‌زدایی هواپیما را انجام دهند و محافظت از یخ‌زدگی مناسبی در طول پرواز برای هواپیما بوجود بیاورند».

بیشتر جت‌های مسافربری از سیستم ضدیخ رایج استفاده می‌کنند. این سیستم سنتی هوای گرم را از موتورها می‌گیرد و به سطح داخلی بال‌ها پمپ می‌کند. در ادامه برای جلوگیری از انباشته شدن یخ، این هوای گرم از طریق انتقال حرارتی به سطح خارجی منتقل می‌شود.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=13837

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.