• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
7

ردیابی مسیر طوفان Dorian با ماهواره، توسط مرکز فضایی ناسا

  • کد خبر : 15645
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
ردیابی مسیر طوفان Dorian با ماهواره، توسط مرکز فضایی ناسا

مرکز فضایی کندی ناسا (Kennedy Space Center) در حال آماده‌سازی برای مقابله با طوفان Dorian است که احتمالا اوایل هفته آینده به فلوریدا می‌رسد. آمادگی مقابله با این طوفان شامل آماده‌سازی لازم برای محافظت از پرتابگرهای عظیم و متحرکی است که در حال حاضر، بعنوان بخشی از پروژه Artemis ناسا برای فرود فضانوردان بر روی […]

ردیابی مسیر طوفان Dorian با ماهواره، توسط مرکز فضایی ناسا

مرکز فضایی کندی ناسا (Kennedy Space Center) در حال آماده‌سازی برای مقابله با طوفان Dorian است که احتمالا اوایل هفته آینده به فلوریدا می‌رسد.

آمادگی مقابله با این طوفان شامل آماده‌سازی لازم برای محافظت از پرتابگرهای عظیم و متحرکی است که در حال حاضر، بعنوان بخشی از پروژه Artemis ناسا برای فرود فضانوردان بر روی ماه در سال ۲۰۲۴ در حال آزمایش هستند. در صورت نیاز تیم محافظتی تصمیم به جابجایی این پرتابگرها خواهد گرفت.

طبق گفته ناسا، پیش‌بینی می‌شود این طوفان به فلوریدا برسد. در صورت وقوع طوفان در این منطقه، برج‌های پرتاب خاص که ارتفاع آن‌ها به ۴۰۰ فوت نیز می‌رسد، به شدت آسیب خواهند دید.

طوفان Dorian از روز ۲۸ آگوست و با عبور از دریای کارائیب آغاز شد. براساس اعلام مرکز ملی اقیانوسی و اتمسفری (NOAA) و مرکز ملی طوفان (NHC)، پیش‌بینی می‌شود این طوفان روز جمعه به سمت شمال غربی حرکت کند و تا آخر هفته به سمت غرب باهامای شمالی و در روز دوشنبه به فلوریدا برسد. هر چند این پیش‌بینی‌ها با تغییر در رفتار طوفان متغیر است.

طبق معمول، ردیابی طوفان‌های شدید و طوفان‌های گرمسیری به شدت به رصد ماهواره‌ای وابسته است. طبق آخرین تصاویر از ماهواره‌های رصد زمین GEOS متعلق به NOAA در تاریخ ۲۸ و ۲۹ آگوست و همچنین مشاهدات شش فضانورد مستقر در ایستگاه بین‌المللی فضایی، این طوفان در حال توسعه است.

ناسا روز چهارشنبه حمل‌کننده غول‌پیکر آپولو را به مجموعه پرتاب ۳۹B منتقل کرد تا پرتابگر متحرک از آسیب‌های طوفان در امان بماند. این استقرار باید به سرعت انجام شود زیرا این حمل‌کننده با سرعتی حدود یک مایل بر ساعت معادل ۶/۱ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.

این برج پرتاب حدود ۴۰۰ فوت معادل ۱۲۲ متر طول دارد که قرارگیری آن در طوفان‌های شدید بسیار خطرناک است. ناسا در ۲۹ اوت بعلت تهدید طوفان Dorian اعلام کرد که برای ایمنی بیشتر، برج پرتاب به داخل ساختمان تجمیع و مونتاژ شماره ۵۲ منتقل شود.

ناسا در طول برنامه آپولو نیز تصمیماتی مشابه گرفته بود که از حمل‌کننده و پلتفرم‌های پرتاب متحرک برای جایجایی مدارگردها از سکوهای پرتاب استفاده کند. براساس بیانیه رسانه‌ای، مرکز بازدید فضایی کندی روز یکشنبه، اول سپتامبر بسته خواهد شد.

همزمان که ناسا خود را برای ورود و مقابله با طوفان Dorian آماده می‌کند، شرکت خصوصی SpaceX نیز پرواز موشک‌های Falcon Heavy و Falcon 9 خود را از مرکز فضایی کندی و Cape Canaveral دنبال می‌کند. همچنین SpaceX در حال ساخت نمونه اولیه موشک بازگشت‌پذیر خود به نام Starship در تاسیسات فلوریدا است.

سخنگوی SpaceX در این زمینه گفت: “ما با همکاری شرکای خود در پایگاه هوایی Cape Canaveral و مرکز فضایی کندی، از نزدیک شرایط آب و هوایی را تحت نظر داریم و کلیه اقدامات احتیاطی لازم برای محافظت از کارمندان و تاسیسات در مناطق آسیب‌پذیر را انجام خواهیم داد.”

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=15645

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.