• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
11

جنگ‌های فضایی: از داستان تا واقعیت

  • کد خبر : 13064
  • ۰۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
جنگ‌های فضایی: از داستان تا واقعیت

در ماه اوت سال ۲۰۱۸، یک مقام رسمی ایالات متحده به نام یلیم پرتلت در کنفرانس خلع سلاح‌­های ماهواره­‌ای در فضا که در ژنو برگزار شد، روسیه را به طراحی سلاح­‌های ماهواره­‌ای برای از کار انداختن سایر ماهواره­‌ها در فضا متهم کرد. با این‌حال، مسکو معتقد است این ماهواره­‌ها، با هدف بررسی و شناسایی مشکلات […]

در ماه اوت سال ۲۰۱۸، یک مقام رسمی ایالات متحده به نام یلیم پرتلت در کنفرانس خلع سلاح‌­های ماهواره­‌ای در فضا که در ژنو برگزار شد، روسیه را به طراحی سلاح­‌های ماهواره­‌ای برای از کار انداختن سایر ماهواره­‌ها در فضا متهم کرد. با این‌حال، مسکو معتقد است این ماهواره­‌ها، با هدف بررسی و شناسایی مشکلات سایر ماهواره­‌های موجود در فضا و بعضا حل این مشکلات در فاصله نزدیکی از این ماهواره­‌ها قرار می­‌گیرد.

واقعیت این است، که هر دو اظهار می­تواند درست باشد. ماهواره­‌ای که توانایی مانور خوب و کامل برای نزدیک شدن به ماهواره­‌ای دیگر را دارد و مجهز به ابزاری برای دستکاری است، هم می­‌تواند در راستای اهداف تعمیراتی به کار گرفته شود هم در راستای اهداف مخرب برای غیرفعال کردن. ماهواره­‌ای با این مشخصات به راحتی برای اهداف نظامی قابل استفاده است.

از سال ۲۰۱۳، روسیه چهار ماهواره از نوع بازرس (Inspector) با نام‌­های Kosmos 2491، Kosmos 2499، Kosmos 2504 و Kosmos 2519 را در فضا مستقر کرده است و ایالات متحده با توجه به فعالیت­‌های خاص و ماهیت غیرشفاف این ماهواره‌­ها، به آن­‌ها مشکوک است. همچنین مشاهده شده است که این ماهواره­‌ها از نزدیکی اشیای فضایی عبور می­‌کنند که نشان‌دهنده توانایی مانور دقیق آن‌­ها است.

این گمانه­‌زنی­‌ها در سال ۲۰۱۴، پس از عدم اعلام ماهواره Kosmos 2499 توسط روسیه شدت گرفت. منابع روسی، این ماهواره را به عنوان بستر تستی برای یک سیستم پیشران پلاسمایی/تراستر یونی معرفی کردند که با حدس و گمان­‌ها متناقض است. ماهواره Kosmos 2491 که در سال ۲۰۱۳ به همراه سه ماهواره دیگر پرتاب شد، توسط مسکو اعلام نشد. در ادامه این فعالیت­‌های مسکو، Kosmos 2504 در سال ۲۰۱۷ تا فاصله یک کیلومتری به بقایای یک ماهواره نابود شده توسط موشک ضدماهواره­‌ای چینی، نزدیک شد. ماهواره­‌های Kosmos اغلب پس از مدت زمان طولانی غیر فعال بودن، شروع به فعالیت و حرکت می­‌کنند که موجب شدت­‌گیری گمانه­‌زنی­‌ها درباره ماهیت این ماهواره­‌ها می­‌شود.

ماهواره Kosmos 2519 نیز در ژوئن ۲۰۱۷ پرتاب شد و فعالیت­‌های مشکوکی مشابه ماهواره­‌های هم خانواده­ خود داشته است.

این ماهواره‌­ها با داشتن تجهیزاتی مانند بازوی کوچک یا حتی ضربه وارد کردن به ماهواره دیگر به راحتی می­‌توانند آن را از کار بیاندازند. تجهیزات دیگری مانند لیزرها، گلوله­‌های جنبشی یا سیستم­‌های نرم‌­افزاری نیز می­‌توانند با هدف غیرفعال‌سازی ماهواره­‌ها به کار گرفته شوند.

لازم به ذکر است، روسیه تنها کشوری نیست که به دنبال برنامه­‌های نظامی از طریق ماهواره‌­ها در فضا است. ایالات متحده نیز دارای ماهواره­‌های بازرسی مشابهی است که بعضا از تکنولوژی‌­های بالاتری برخوردار می‌باشند. در حال حاضر، ایالات متحده در حال توسعه یک ماهواره مادون قرمز با نام phoenix از نوع mothership است که به منظور اتصال به مینی ماهواره‌­های جدید برای از بین بردن سخت‌افزارهای مداری و ربودن ماهواره­‌های پارازیتی طراحی شده است. نیروی هوایی ایالات متحده نیز دو هواپیمای فضایی X-37B برای تست مداری چندمنظوره در اختیار دارد که ماهیت و توانایی­‌های آن­‌ها همچنان در ابهام قرار دارد.

چین نیز در حال مطالعه و بررسی چگونگی استفاده از این نوع ماهواره‌­ها است. ماهواره­ Shijian 15 که در سال ۲۰۱۳ پرتاب شده است، مجهز به بازوهای کوچک و جت­‌های مانوری است. با این­‌حال، طبق اعلام دولت چین، این ماهواره با هدف جمع­‌آوری زباله‌­های فضایی، تست سوخت‌گیری مداری و تعمیر سایر ماهواره­‌ها طراحی و پرتاب شده است. طبق گزارش‌­ها، ماهواره Shijian 15 در نزدیکی ماهواره Shijian 7 عملیاتی را انجام داده است که می­‌تواند بیانگر قابلیت ربایش ماهواره توسط Shijia 15 باشد.

قابلیت دوگانه این نوع ماهواره­‌ها (به کارگیری در برنامه‌­های نظامی و یا غیرنظامی) ضرورت نیاز به تنظیم مقررات فضایی را تشدید می‌­کند. تا کنون اقدامات مؤثری در این زمینه توسط کشورهای پیش‌رو در صنعت هوافضا انجام نشده است. همچنین به دلیل نبود یک سازمان نظارتی مقتدر، بعضا برخی از قوانین اولیه فضایی نیز نادیده گرفته شده است.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=13064

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.