• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
11

جمع‌آوری زباله‌های فضایی توسط ماهواره انگلیسی برای اولین بار

  • کد خبر : 13398
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۹:۳۹
جمع‌آوری زباله‌های فضایی توسط ماهواره انگلیسی برای اولین بار

ماهواره انگلیسی با استفاده از تکنولوژی تور (Net Technology) برای اولین بار اقدام به جمع‌آوری زباله‌های فضایی کرد. در سپتامبر ۲۰۱۸ ویدئویی از مراحل عملیات آزمایشی ماهواره RemoveDEBRIS منتشر شد که اثبات تکنولوژی حذف زباله‌های فضایی را برای اولین بار نشان می‌دهد. این ماهواره توسط چند شرکت فضایی و مرکز تحقیقات فضایی ساری ساخته شده […]

ماهواره انگلیسی با استفاده از تکنولوژی تور (Net Technology) برای اولین بار اقدام به جمع‌آوری زباله‌های فضایی کرد.

در سپتامبر ۲۰۱۸ ویدئویی از مراحل عملیات آزمایشی ماهواره RemoveDEBRIS منتشر شد که اثبات تکنولوژی حذف زباله‌های فضایی را برای اولین بار نشان می‌دهد. این ماهواره توسط چند شرکت فضایی و مرکز تحقیقات فضایی ساری ساخته شده است.

طبق گفته پروفسور اگلیتی مدیر مرکز تحقیقات فضایی ساری، ایده این ماموریت بسیار ساده است اما پیچیدگی¬های استفاده از یک تور شبکه‌ای در فضا برای گرفتن و جمع‌آوری زباله‌ها، برنامه‌ریزی، مهندسی و هماهنگی بین مرکز فضایی ساری ، ایرباس و سایر شرکای تجاری باعث شد این برنامه هیجان‌انگیز چند سال طول بکشد.

گرفتن زباله‌ها توسط تور مشبک یکی از چند آزمایشی است که RemoveDEBRIS در ماه‌های آینده انجام خواهد داد. یکی دیگر از ماموریت‌های آزمایشی ماهواره RemoveDEBRIS یک سیستم ناوبری تصویری (Navigation Vision-Based) است که توسط دوربین و تکنولوژی LiDaR برای تحلیل و بررسی قطعات و ذره‌های معلق در فضا بعنوان زباله‌های فضایی در مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماهواره مجهز به یک بادبان است که در صورت عدم موفقیت در جو زمین می‌سوزد و ماموریتش به پایان می‌رسد.

برای اثبات این تکنولوژی، ابتدا تور مشبک به همراه جعبه‌ای که بعنوان هدف به دام انداخته است در جو سقوط کرده و می‌سوزند. در مراحل بعدی، این آزمایش بر روی ماهواره‌های غیرفعال در فضا انجام و موجب حذف آن‌ها از فضا می‌‌شود.

زباله‌های فضایی یک تهدید بسیار واقعی برای فضاپیماهای عملیاتی، ماهواره‌ها و فضانوردان است. همچنین بقایای بزرگتر آن می‌تواند به اندازه‌ای بزرگ باشد که بطور کامل در جو نسوزد و با زمین برخورد داشته باشد. اگرچه تاکنون زباله‌های فضایی باعث خسارت قابل ملاحظه‌ای نشدند اما افزایش آن در سال‌های اخیر، کشورهای فعال در حوزه هوافضا را به تکاپو برای ارائه راه‌حل انداخته است.

کشورهای پیشرو در صنعت هوافضا، نگرانی زیادی نسبت به بقایای ماهواره‌های قدیمی و یا ماموریت‌های فضایی در فضا دارند. برای نمونه، شبکه نظارت فضایی ایالات متحده حدود ۴۰۰۰۰ شی با وزن تقریبی ۷۶۰۰ تن را بعنوان زباله فضایی شناسایی کرده است. برخی از این زباله‌ها مانند مراحل موشک و ماهواره‌های از کار افتاده، ابعاد بزرگی دارند اما بیشتر زباله‌های فضایی ذراتی کوچک و غیر قابل ردیابی هستند که می‌توانند به همان اندازه خطرناک باشند.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=13398

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.