• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
15

تلسکوپ وب – نگاهی اجمالی به تلسکوپ فضایی جیمز وب

  • کد خبر : 12906
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
تلسکوپ وب – نگاهی اجمالی به تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ وب ، یک تلسکوپ مادون قرمز می‌باشد که از یک آینه اصلی ۶٫۵ متری بهره می‌برد. این تلسکوپ در سال ۲۰۲۱ توسط حامل فضایی آرین ۵ پرتاب خواهد شد. تلسکوپ وب بهترین رصدخانه در دهه آتی خواهد بود که خدمات خود را به هزاران اخترشناس در سراسر زمین ارائه خواهد کرد. این تلسکوپ تمامی […]

تلسکوپ وب ، یک تلسکوپ مادون قرمز می‌باشد که از یک آینه اصلی ۶٫۵ متری بهره می‌برد. این تلسکوپ در سال ۲۰۲۱ توسط حامل فضایی آرین ۵ پرتاب خواهد شد.

تلسکوپ وب - نگاهی اجمالی به تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ وب بهترین رصدخانه در دهه آتی خواهد بود که خدمات خود را به هزاران اخترشناس در سراسر زمین ارائه خواهد کرد. این تلسکوپ تمامی مراحل تاریخی جهان ما از اولین پرتوهای درخشان پس از انفجار بزرگ، تا شکل‌گیری منظومه‌های شمسی مناسب برای زیست، تا تکامل منظومه شمسی ما را مطالعه خواهد کرد.

تلسکوپ وب در ابتدا به عنوان «تلسکوپ فضایی نسل آینده» شناخته می‌شد؛ نام این تلسکوپ در سال ۲۰۰۲ و برای تقدیر از مدیر پیشین ناسا به نام وی یعنی جیمز وب تغییر یافت.

تلسکوپ وب یک همکاری بین‌المللی میان ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی کانادا (CSA). مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در مریلند مدیریت توسعه را بر عهده دارد. اصلی‌ترین همکار صنعتی Northrop Grumman می‌باشد. پس از پرتاب، مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی از این تلسکوپ بهره‌برداری خواهد کرد.

تلسکوپ وب – تکنولوژی‌های نوآورانه

چندین تکنولوژی نوآورانه برای تلسکوپ وب توسعه داده شده است. این تکنولوژی‌ها شامل یک آینه اصلی که از ۱۸ بخش جداگانه ساخته شده است و پس از پرتاب باز شده و تنظیم می‌گردد. این آینه‌ها از برلیوم فوق سبک ساخته شده‌اند. بزرگترین مشخصه تلسکوپ وب یک سپر خورشیدی ۵ لایه به ابعاد زمین تنیس است که حرارت خورشید را تا یک میلیون برابر کاهش می‌دهد. چهار ابزار دقیق تلسکوپ (دوربین‌ها و طیف‌سنج‌ها) آشکارسازهایی دارند که قادر است سیگنال‌های به شدت ضعیف را ثبت کند. یکی از این ابزارها یعنی طیف نگار مادون قرمز نزدیک میکروشاترهای قابل برنامه‌نویسی دارد که مشاهده همزمان ۱۰۰ جسم را ممکن می‌سازد. همچنین، تلسکوپ وب از یک سیستم خنک‌کاری مخصوص برای کاهش دمای آشکارسازهای ابزار دقیق مادون قرمز متوسط تا ۷ درجه کلوین استفاده می‌کند تا این ابزار دقیق قادر به انجام کار باشد.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=12906

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.