• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
6

ساخت و ساز بندر فضایی اسکاتلندی به زودی آغاز می‌شود

  • کد خبر : 16055
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
ساخت و ساز بندر فضایی اسکاتلندی به زودی آغاز می‌شود

ساخت و ساز مربوط به ایجاد یک بندر فضایی کم هزینه با قابلیت پرتاب عمودی در شمال اسکاتلند تا یک سال دیگر آغاز می‌شود. این شروع بکار پس از تصویب برنامه‌ریزی توسط مقامات محلی انجام می‌شود. این بندر فضایی که Space Hub Sutherland نامیده می‌شود در A’Mhoine در شبه جزیره Moine Peninsula در ایالت Sutherland […]

ساخت و ساز بندر فضایی اسکاتلندی به زودی آغاز می‌شود

ساخت و ساز مربوط به ایجاد یک بندر فضایی کم هزینه با قابلیت پرتاب عمودی در شمال اسکاتلند تا یک سال دیگر آغاز می‌شود. این شروع بکار پس از تصویب برنامه‌ریزی توسط مقامات محلی انجام می‌شود.

این بندر فضایی که Space Hub Sutherland نامیده می‌شود در A’Mhoine در شبه جزیره Moine Peninsula در ایالت Sutherland و در چند مایلی ساحل اقیانوس اطلس اسکاتلند واقع و ساخته خواهد شد. این تاسیسات، موشک‌های عمود پرواز را قادر می‌سازد تا ماهواره‌های کوچک را به مدار قطبی نزدیک به زمین و خورشید آهنگ بفرستد.

در اوایل ماه اوت، شرکت‌ Highlands and Islands Enterprise” HIE” با سازمان محلی توسعه اقتصادی اسکاتلند و سازمان توسعه جوامع قراردادی مبنی بر اجاره ۷۵ ساله زمین‌هایی که در آن بندر فضایی ساخته خواهد شد، امضاء کردند.

این توسعه و ساخت و ساخت حدود ۲۰٫۷ میلیون دلار هزینه خواهد داشت که ۳ میلیون دلار از بودجه آن در جولای ۲۰۱۸ از آژانس فضایی بریتانیا دریافت شد.

روی کرک، مدیر پروژه Space Hub Sutherland در شرکت HIE می‌گوید: امیدواریم که برنامه‌ریزی برای ساخت این پروژه در اوایل سال ۲۰۲۰ تکمیل و ساخت آن به زودی آغاز شود. اگر همه چیز به خوبی پیش برود ما اوایل سال ۲۰۲۰ شاهد پرتاب از Sutherland خواهیم بود.

در اوایل سال ۲۰۱۹، شرکت HIE قراردادی با شرکت معماری NORR برای مشاوره در زمینه طراحی تاسیسات فضایی از جمله راه‌اندازی یک مرکز کنترل و ساختمان مونتاژ و منعقد کرد.

کرک افزود: ما اعتقاد داریم، پرتاب عمودی که در حال حاضر در حال توسعه آن هستم، یک دسترسی مقرون بصرفه و کم هزینه به فضا است. هر پرتاب دارای قیمت بالایی است و امیدواریم که در کوتاه‌ترین زمان بتوانیم امکان این نوع پرتاب را فراهم کنیم.

لاکهید مارتین و شرکت هوافضایی انگلیسی Orbex پیشتر متعهد شدند که پرتاب‌های خود را از بندر فضایی Sutherland انجام دهند و پیش‌بینی می‌شود این دو شرکت تا ۱۰ پرتاب در هر سال از این پایگاه انجام دهند.

در اوایل سال ۲۰۱۹، Orbex از مرحله دوم موشک مبتکرانه Prime رونمایی کرد که از سوخت بیوپروپان استفاده می‌کند و در مقایسه با موشک‌های معمولی که از سوخت هیدروکربنی استفاده می‌کنند، ۹۰ درصد کربن دی‌اکسید کمتر تولید می‌کند. بیوپروپان جایگزین گاز طبیعی است که از زباله یا مواد پایدار مانند جلبک‌ها تولید می‌شود.

کریس لامور، مدیرعامل شرکت Orbex در راستای قرارداد اجاره برای احداث بندر فضایی، این اقدام را گام مهمی در جهت بازگرداندن انگلیس به فضا می‌داند. شرکت Orbex قصد دارد از بندر فضایی Sutherland با روشی سبز و سازگار با محیط‌زیست استفاده کند. این شرکت در اولین گام خود، از موشک کوچک و سازگار با سایت برای پرتاب استفاده می‌کند که سوخت آن بیوپروپان است و کربن دی‌اکسید کمی تولید خواهد کرد. تاثیرات زیست محیطی این عملیات در حال حاضر با دقت بیشتری در حال بررسی است زیرا موقعیت این بندر فضایی در یک منطقه شناخته شده و با پتانسیل بالای طبیعی و علمی واقع شده است.

پیش از این، بریتانیا یک موشک عملیاتی به نام Black Arrow ایجاد کرده بود که از پایگاهی واقع در استرالیا پرتاب می‌شد که به دلیل پر هزینه بودن پرتاب آن، تنها چهار بار پرتاب شد و در نهایت در سال ۱۹۷۱ بازنشسته شد.

هنوز مشخص نیست شرکت لاکهید مارتین قصد دارد از چه موشکی برای پرتاب در این بندر فضایی استفاده کند. اما این شرکت در سال گذشته حدود ۳۱ میلیون دلار از آژانس فضایی بریتانیا دریافت کرد تا یک سیستم پرتاب عمودی را بمنظور پرتاب از بندر فضایی Sutherland توسعه دهد و بکار گیرد. شرکت Orbex نیز حدود ۷ میلیون دلار برای برنامه‌ای مشابه از این سازمان دریافت کرد.

شرکت Orbex مجموعه‌ای از قراردادهای پرتاب موشک Prime از بندر فضایی Sutherland را اعلام کرد. از جمله این قراردادها می‌توان به قرارداد با واسطه پرتاب کیوبست هلندی، Innovative Space ogistics و شرکت انگلیسی In-Space Missions اشاره کرد که قصد دارد ماهواره Faraday-2b را در سال ۲۰۲۲ از اسکاتلند پرتاب کند.

با این حال، Space Hub Sutherland تنها سرمایه‌گذاری و دارایی فضایی بریتانیا نیست. در ماه می، سازمان فضایی بریتانیا حدود ۲٫۴۴ میلیون دلار بودجه برای توسعه بندرهای فضایی عمودی مانند هواپیماهای حامل موشک‌های کوچک، مشابه LauncherOne متعلق به شرکت Virgin Galactic که همانند هواپیماهای معمولی نشست و برخاست دارند، اختصاص داد.

در حال حاضر، سه سایت پرتاب دیگر در بریتانیا وجود دارد که بدنبال توسعه پرتاب‌های عمودی هستند؛ Newquay واقع در Cornwall ، Campbeltown واقع در Glasgow Prestwick اسکاتلند و Snowdonia واقع در ولز. دولت بریتانیا امیدوار است که این پایگاه‌های پرتاب نه تنها به راه‌اندازی ماهواره‌های کوچک کمک کنند بلکه بتوانند گرداشگران فضایی را نیز در آینده از خاک بریتانیا به فضا بفرستند.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=16055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.