• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
9

اولین ماهواره GPS III نسل بعدی لاکهید مارتین به دستورات واکنش نشان داد

  • کد خبر : 14148
  • ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۹
اولین ماهواره GPS III نسل بعدی لاکهید مارتین به دستورات واکنش نشان داد

اولین ماهواره GPS III نسل جدید که توسط لاکهید مارتین طراحی و ساخته شده است، پس از پرتاب موفقیت آمیز، با ایستگاه زمینی ارتباط برقرار کرد. تقریبا بالاتر از ۱۲۵۵۰ مایل (۲۰۲۰۰ کیلومتر) کمی به چپ بچرخید. به نسل جدیدی از ماهواره‌های GPS رسیدید. بوجود آوردن تکنولوژی و قابلیت‌های جدید منظومه ماهواره‌های GPS نقطه عطفی […]

اولین ماهواره GPS III نسل جدید که توسط لاکهید مارتین طراحی و ساخته شده است، پس از پرتاب موفقیت آمیز، با ایستگاه زمینی ارتباط برقرار کرد.

اولین ماهواره GPS III نسل بعدی لاکهید مارتین به دستورات واکنش نشان داد

تقریبا بالاتر از ۱۲۵۵۰ مایل (۲۰۲۰۰ کیلومتر) کمی به چپ بچرخید. به نسل جدیدی از ماهواره‌های GPS رسیدید. بوجود آوردن تکنولوژی و قابلیت‌های جدید منظومه ماهواره‌های GPS نقطه عطفی بسیار بزرگ در برنامه‌های نیروی هوایی ایالات متحده است. همان‌طور که برنامه‌ریزی شده بود، در پی ارسال موفق ماه اخیر، نخستین ماهواره GPS III لاکهید مارتین شروع به «ارتباط برقرار کردن» با مهندسین و اپراتورهای ایستگاه زمینی کرد.

در حال حاضر فضاپیمای ۰۱ GPS III (GPS III SV01) دستورات ارسالی از مرکز پرتاب و وارسی کمپانی که در کارخانه دنور موجود است را دریافت می‌کند و به آن واکنش نشان می‌دهد. در حدود ۱۱۹ دقیقه بعد از پرتاب GPS III SV01 بود که مهندسین نیروی هوایی ایالات متحده و همچنین کارخانه لاکهید مارتین اعلام به دریافت سیگنال کنترلی ماهواره و جدایش راکت حامل آن کردند. ماهواره از ایستگاه پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال واقع در فلوریدا بوسیله حامل فالکون ۹ اسپیس ایکس در ساعت ۸ و ۵۱ دقیقه صبح (به وقت منطقه زمانی شرقی) به فضا پرتاب شد.

GPS III SV01 اولین ماهواره از نسل کاملا جدید ماهواره‌های GPS طراحی شده برای به روز رسانی کردن منظومه GPS است. GPS III دارای دقت سه برابر بهتر و قابلیت ضد پارازیت تا ۸ برابر بهبود یافته نسبت به ماهواره‌های قبلی هستند. طول عمر ماهواره نیز به ۱۵ سال افزایش یافته که این مقدار ۲۵ درصد بیشتر از ماهواره‌های GPS کنونی موجود در مدار است. سیگنال غیر نظامی L1C جدید GPS III نیز این ماهواره را اولین ماهواره پخش کننده یک سیگنال سازگار با سیستم‌های موقعیت‌یابی بین‌المللی دیگر مانند گالیلئو اروپا می‌کند و ارتباط بین کاربران غیر نظامی را بهبود می‌دهد.

از زمانی‌که این ماهواره عملیاتی می‌شود، این انتظار می‌رود که GPS III SV01 در مکان خودش در بین ۳۱ ماهواره منظومه GPS که وظیفه موقعیت‌یابی، مسیریابی و سرویس‌دهی زمانی به بیش از چهار میلیون کاربر غیر نظامی، صنعتی و نظامی را دارد، قرار گیرد. نیروی هوایی ایالات متحده بخاطر تلاش‌های محقق ایتالیایی آمریگو وسپوچی به این ماهواره لقب «وسپوچی» داده است.

جاناتان کالدول، معاون ریاست لاکهید مارتین در حوزه سیستم‌های موقعیت‌یابی گفت: «در روزهای آتی، GPS III SV01 از موتورهای سوخت مایع خود برای ورود به مدار عملکردی خود در ارتفاع حدود ۱۲۵۵۰ مایلی کره زمین، استفاده می‌کند. بعد از آن ما دستورات باز شدن آرایه‌های خورشیدی و آنتن‌های آن را ارسال می‌کنیم و به بررسی و تست در مدار شامل تست کردن سیگنال‌های وسیع بوسیله محموله موقعیت‌یابی پیشرفته خود که از طریق شرکت هریس بدست آمده، می‌پردازیم.»

مهندسین نیروی هوایی ایالات متحده و لاکهید مارتین، پرتاب و تست‌های وارسی GPS III SV01 را با استفاده از المان‌های بلوک صفر سیستم کنترل عملیات نسل بعدی GPS (OCX) کنترل خواهند کرد. انتظار می‌رود از زمان ارتقا یافتن کامل عملیات احتمالی GPS III در ادامه سال، کنترل و عملیات‌های ماهواره به مرکز کنترل عملیات کنونی نیروی هوایی انتقال یابد.

کالدول افزود: « این اولین ماهواره GPS III نیروی هوایی ایالات متحده است، برای همین ما برای شروع شدن تست‌های مداری و توسعه توانایی‌های این ماهواره‌ها بسیار مشتاق هستیم. ما انتظار داریم که سال بعد در همین روزها ماهواره دوم GPS III را در مدار داشته باشیم و کاربران سیگنال‌هایی از ماهواره اول را دریافت کنند.»

لاکهید مارتین ماهواره‌های GPS III و بالاخص ماهواره GPS III SV01 را در کارخانه پیشرفته ۱۲۸ میلیون دلاری خود در نزدیکی دنور تولید کرد. در سپتامبر سال ۲۰۱۷ نیروی هوایی ایالات متحدده اعلام کرد که ماهواره «آماده برای پرتاب (AFL)» است و شرکت آن را انبار کرده است. تابستان گذشته بود که نیروی هوایی ماهواره را برای پرتاب «احضار کرد» و لاکهید مارتین نیز ماهواره را در تاریخ ۲۰ آگوست به فلوریدا رساند. در تاریخ ۸ دسامبر GPS III SV01 فرآیند قبل از پرتاب، تامین سوخت و کپسوله سازی آن را در مرکز عملیات فضایی آستروتک در شهر تایتوسویل ایالت فلوریدا کامل کرد.

GPS III SV01 اولین ماهواره از ۱۰ ماهواره ای است که توسط نیروی هوایی ایالات متحده سفارش داده شد. ماهواره‌های GPS III SV03-08 در مراحل مختلف تجمیع و تست خود هستند. در ماه آگوست، نیروی هوایی اعلام کرد که دومین ماهواره GPS III آماده پرتاب (AFL) است و در نوامبر GPS III SV02 را برای پرتاب در سال ۲۰۱۹ احضار کرد.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=14148

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.