• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
11

Kepler ،OneWeb ،SpaceX؛ کدامیک اولین ماهواره باند Ku را به فضا فرستاد؟

  • کد خبر : 15660
  • ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱:۱۳
Kepler ،OneWeb ،SpaceX؛ کدامیک اولین ماهواره باند Ku را به فضا فرستاد؟

این حقیقتی غیر قابل انکار است که اتحاد جماهیر شوروی برای اولین بار شیء‌ ساخته‌شده توسط بشر را در مدار قرار داد و فضانوردان امریکایی نیز اولین افرادی بودند که به ماه رسیدند. اما تصمیم‌گیری در مورد شرکتی که برای نخستین بار نسل جدید ماهواره‌های اینترنتی باند Ku را راه‌اندازی کرد، تا حدودی بحث برانگیز […]

این حقیقتی غیر قابل انکار است که اتحاد جماهیر شوروی برای اولین بار شیء‌ ساخته‌شده توسط بشر را در مدار قرار داد و فضانوردان امریکایی نیز اولین افرادی بودند که به ماه رسیدند. اما تصمیم‌گیری در مورد شرکتی که برای نخستین بار نسل جدید ماهواره‌های اینترنتی باند Ku را راه‌اندازی کرد، تا حدودی بحث برانگیز است.

شرکت‌های SpaceX متعلق به ایلان ماسک، OneWeb متعلق به SoftBank و استارت‌آپ کانادایی Kepler Communication سه شرکتی هستند که ادعا می‌کنند اولین ماهواره‌هایی که قادر به ارائه اینترنت با سرعت بالا با استفاده از فرکانس‌های باند Ku هستند (۱۲ تا ۱۸ گیگاهرتز)، را راه‌اندازی و پرتاب کرده‌اند.

مطابق قانون ایالات متحده، اولین اپراتوری که تصمیم به راه‌اندازی می‌گیرد، در گام اول باید طیف پشتیبان و بک‌آپ خود را در صورت ایجاد و بروز اختلال بین سیستم‌های رقیب، انتخاب کند. مطمئنا با توجه به راه‌اندازی و استقرار بیش از ۱۰۰۰ ماهواره‌ای که هر یک از این شرکت‌ها قصد دارند پرتاب کنند، انجام این کار ضروری است.

زمانی که دو شرکت Skybridge و Teledesic اعلام کردند که قصد دارند چند هزار ماهواره اینترنتی به مدار لئو زمین بفرستند، به نظر می‌رسید همه چیز ساده است. کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) در حال حاضر قصد دارد قوانین جدیدی برای موقعیت کنونی وضع کند که ممکن است آینده هر سه شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. کمیسیون ارتباطات فدرال به سرعت برنامه‌ای ترتیب داد تا طیف‌های موجود را به اشتراک بگذارد. تمام ماهواره‌ها می‌توانند از کل محدوده فرکانسی در ایالات متحده استفاده کنند و تنها هنگام وقوع حوادث درون خطی به فرکانس‌های غیر مداخله‌گر تغییر دهند؛ مانند زمانی که یک ایستگاه زمینی با ماهواره‌های هر دو سیستم همخوانی داشته باشند. FCC برآورد کرد که احتمال وقوع چنین اتفاقی تنها شش درصد خواهد بود.

در مواردی نادر، اپراتور ترجیح می‌دهد از نیمی از طیف برای راه‌اندازی استفاده کند. اما از آنجایی که تفاوتی در کمیت و نوع بین نیمه‌های طیف وجود ندارد، این انتخاب نوعی هماهنگی اولویت است و اهمیت کمی دارد.

در مقابل، OneWeb در نامه‌ای به FCC نوشت: برخی از قسمت‌های باند Ku نسبت به سایر بخش‌ها تعداد کاربران بیشتری دارد. قسمت هایی از این باند دارای اهمیت ویژه ای هستند زیرا به یک اپراتور اجازه می‌دهد تا با انتخاب بخشی از باند فرکانسی که برایش اولویت دارد، از حداکثر ظرفیت شبکه خود برای خدمت‌رسانی به مشتریانش استفاده کند.

قوانین مربوط به خانه‌های طیفی تنها در صورتی اجرا می‌شود که اپراتورها نتوانند از قبل با هماهنگی سیستم‌های یکدیگر موافقت کنند. با این وجود، هر یک از شرکت‌های OneWeb، SpaceX و Kepler مشتاق هستند که در ردیف اول قرار بگیرند تا بتوانند خانه‌ طیفی خود را انتخاب کنند.

OneWeb پس از پرتاب شش ماهواره اولیه خود در ماه فوریه، نامه‌ای با این مضمون به FCC ارسال کرد: بدینوسیله OneWeb به کمیسیون ارتباطات فدرال اعلام می‌کند که اولین ایستگاه فضایی در بین سیستم‌های OneWeb راه‌اندازی شده و قادر به انجام ماموریت خود هست. بنابراین اولویت اول انتخاب OneWeb برای خانه طیفی، باند Ku است.

در ماه می، Kepler ادعا کرد که فضاپیمای KIPP بیش از یک سال یعنی در ژانویه ۲۰۱۸ به مدار رسید و عملیات تجاری خود را آغاز کرده است. این شرکت افزود، تا آنجا که شرکت Kepler از آن آگاهی دارد، این نخستین ماهواره باند Ku در آن زمان بوده و باید اولویت اول برای انتخاب خانه طیفی درون باند Ku به این شرکت اختصاص داده شود.

چند هفته پس از آن، SpaceX نیز پرونده خود را مطرح کرد. علیرغم راه‌اندازی و پرتاب اولین ماهواره آزمایشی خود در فوریه ۲۰۱۸ پس از Kepler و ۶۰ ماهواره تجاری در ماه می ۲۰۱۹ پس از OneWeb، این شرکت معتقد است که طبق مقررات FCC همچنان اولین شرکتی است که بطور رسمی این نوع ماهواره‌ها را راه‌اندازی کرده است.

قانون کمیسیون ارتباطات فدرال بطور شفاف اعلام کرده است که بعنوان قابلیت کارکرد، یک اپراتور نه تنها باید ماهواره‌ها را راه‌اندازی بلکه باید با یک ایستگاه زمینی دارای مجوز ایالات متحده در این باند فرکانسی خاص نیز ارتباط برقرار کرده باشد.

اگرچه OneWeb قبل از SpaceX برای ایستگاه زمینی خود از FCC درخواست مجوز کرده بود، اما هنوز این مجوز اعطا نشده است. اما SpaceX پس از تقاضای مجوز توانست مجوز موقت ویژه‌ای برای برقراری ارتباط با اولین گروه ماهواره‌های خود قبل از پرتاب آن‌ها دریافت کند.

OneWeb و Kepler با این تفاسیر مخالف هستند. همچنین SpaceX خاطر نشان کرد که یک اپراتور خارجی که برای اولین بار راه‌اندازی شده اما قصد ارائه خدمات در ایالات متحده را ندارد نیز می‌تواند از سیستم‌های داخلی استفاده کند. از طرفی Kepler اظهار داشت که دستورالعمل انتخاب خانه طیفی را نمی‌توان براساس موانعی دلخواه مانند تاخیر در تاییدیه و مجوز اجرا کرد.

کمیسیون ارتباطات فدرال تخمین زده است که ۶ تا ۱۲ ماه طول بکشد که مشخص شود اولویت انتخاب خانه طیفی با کدام است و بطور رسمی کدام یک از آن‌ها نخستین اپراتوری است که می‌تواند آسمان را پر از ماهواره کند.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=15660

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.