• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
7

کپسول دراگون اسپیس‌ایکس با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد

  • کد خبر : 14424
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱
کپسول دراگون اسپیس‌ایکس با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد

شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس روز گذشته سفینه خود موسوم به کپسول فضایی دراگون (Dragon) را راهی فضا کرد که امروز ساعت ۱۴:۳۰ به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. از زمان اتمام برنامه شاتل‌های فضایی در سال ۲۰۱۱ ناسا برای ارسال فضانوردان و محموله‌های خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی به موشک روسی سایوز وابسته شده است. […]

شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس روز گذشته سفینه خود موسوم به کپسول فضایی دراگون (Dragon) را راهی فضا کرد که امروز ساعت ۱۴:۳۰ به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد.

کپسول دراگون اسپیس‌ایکس با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد

از زمان اتمام برنامه شاتل‌های فضایی در سال ۲۰۱۱ ناسا برای ارسال فضانوردان و محموله‌های خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی به موشک روسی سایوز وابسته شده است.

اکنون ناسا به منظور حفظ کنترل مأموریت‌های خود در برنامه جدید خود موسوم به “Commercial Crew” به دنبال جایگزین است و در این مسیر با شرکت‌های فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس(SpaceX) و بوئینگ(Boeing) برای ساخت شاتل‌هایی با قابلیت حمل فضانورد به فضا قرارداد بسته است.

حالا اسپیس‌ایکس پس از چندین تعویق برای اولین بار کپسول حمل خدمه خود موسوم به “دراگون”(Dragon) را آزمایش می‌کند و ساعاتی قبل (۱۱:۱۹) آن را از سکوی پرتاب ۳۹A در کیپ کاناورال فلوریدا راهی فضا کرد.

اسپیس‌ایکس پرتاب این کپسول را به همراه تلویزیون ناسا پخش زنده کرد و مرحله رسیدن و اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی را نیز پخش خواهند کرد.

این یک پرتاب بدون سرنشین است که با یک موشک فالکون ۹ به پرواز درآمد و این موشک نیز به مانند دفعات قبل به سلامت بر روی یک کشتی وسط اقیانوس فرود آمد.

این کپسول همچنین حامل یک مانکن فضانورد است که “ایلان ماسک” رئیس اسپیس‌ایکس آن را “رپلی”(Ripley) نامیده است و دارای حسگرهایی اطراف سر، گردن و ستون فقرات خود برای جمع‌آوری داده‌ها قبل از سفر فضانوردان واقعی در ماه ژوئیه است.

رقیب دراگون یعنی کپسول استارلاینر (Starliner) شرکت بوئینگ نیز در ماه آوریل پروزا آزمایشی خود را انجام خواهد داد و پرواز سرنشین‌دار آن برای ماه اوت برنامه‌ریزی شده است.

کپسول دراگون پس از این پرتاب موفق به صورت خودکار به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد تا ۱۸۰ کیلوگرم تجهیزات و غذا را به این ایستگاه تحویل دهد.

دراگون ۸ مارس به زمین بازخواهد گشت و در اقیانوس اطلس فرود خواهد آمد.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=14424

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.