• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
8

کاوشگر چین با موفقیت وارد میدان جاذبه کره ماه شد

  • کد خبر : 13990
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
کاوشگر چین با موفقیت وارد میدان جاذبه کره ماه شد

کاوشگر چانگ یی – ۴ (Chang’e 4) چین پس از ۱۱۰ ساعت پرواز ساعت ۱۶:۴۵ دقیقه روز چهارشنبه ۲۱ آذر وارد میدان جاذبه کره ماه شد و هم اکنون در مداری که فاصله نزدیکترین نقطه آن تا کره ماه ۱۰۰ کیلومتر است، در حال حرکت است. کاوشگر چانگ‌یی-۴ چین ساعت ۲ و ۳۳ دقیقه ۱۷ […]

کاوشگر چانگ یی – ۴ (Chang’e 4) چین پس از ۱۱۰ ساعت پرواز ساعت ۱۶:۴۵ دقیقه روز چهارشنبه ۲۱ آذر وارد میدان جاذبه کره ماه شد و هم اکنون در مداری که فاصله نزدیکترین نقطه آن تا کره ماه ۱۰۰ کیلومتر است، در حال حرکت است.

کاوشگر چین با موفقیت وارد میدان جاذبه کره ماه شد

کاوشگر چانگ‌یی-۴ چین ساعت ۲ و ۳۳ دقیقه ۱۷ آذر در مرکز پرتاب ماهواره شهر ‘شی چانگ’ چین به فضا پرتاب شد و سفر خود به کره ماه را آغاز کرد.

این کاوشگر پس از پرتاب، ابتدا از گرانش کره زمین خارج شد و از طریق “مدار انتقال به ماه” به سوی کره ماه می‌رود تا به گرانش کره ماه دسترسی پیدا کند. سپس، در مدار نزدیک کره ماه توقف کوتاهی کرده و سرعت خود را کاهش می‌دهد و حرکت دور کره ماه را آغاز می‌کند. این کاوشگر سرانجام با فرودی نرم، بر روی سطح سمت پنهان کره ماه نشسته و اکتشاف و گشت را در آن منطقه آغاز می‌کند.

این کاوشگر قرار است از طریق ماهواره مخابراتی رله کننده “چوئه چیائو” که پیشتر به مدار مورد نظر پرتاب شده، ارتباطات مخابراتی با زمین برقرار کند این نخستین بار خواهد بود که یک کاوشگر ماه ساخت بشر در سمت پنهان کره ماه به نرمی فرود خواهد آمد.

از وظایف کاوشگر چانگ‌یی-۴ می توان به رصد نجومی با فرکانس رادیویی پایین، اکتشاف توپوگرافی و معدن شناسی و تحقیق لایه‌های کم عمق سطح کره ماه، تعیین مقدار تابش نوترون و میزان اتم‌های خنثی در سطح کره ماه و تعیین دمای دقیق سمت پنهان کره ماه برای نخستین بار در تاریخ بشر اشاره کرد.

حامل‌های کشورهای هلند، آلمان، سوئد و عربستان سعودی بر روی این ماهواره و کاوشگر ماه برای انجام آزمایش‌های مختلف نصب شده است.

همچنین قرار است سه آزمایش علمی دانشگاه‌های چین از جمله دانشگاه صنایع هاربین نیز با این کاوشگر ماه و ماهواره انجام شود.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=13990

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.