• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
5

چانگ‌ای-۴ – کاوشگر چینی که آماده فرود بر سمت پنهان ماه است

  • کد خبر : 14098
  • ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
چانگ‌ای-۴ – کاوشگر چینی که آماده فرود بر سمت پنهان ماه است

کمتر از یک ماه گذشته چین فرودگر و کاوشگر “چانگ‌ای-۴” (Chang’e-4) را برای مطالعه آن نیمه از ماه که ساکنان زمین هیچ‌گاه آن را نمی‌بینند و همیشه تاریک است، به فضا فرستاد. کاوشگر “چانگ‌ای-۴” سوار بر موشک “لانگ مارچ ۳بی” (Long March 3B) از مرکز پرتاب ماهواره “شیچانگ”(Xichang) پرتاب شد. بنابر گزارش‌ “سازمان ملی فضایی […]

کمتر از یک ماه گذشته چین فرودگر و کاوشگر “چانگ‌ای-۴” (Chang’e-4) را برای مطالعه آن نیمه از ماه که ساکنان زمین هیچ‌گاه آن را نمی‌بینند و همیشه تاریک است، به فضا فرستاد.

چانگ‌ای-4 - کاوشگر چینی که آماده فرود بر سمت پنهان ماه است

chang’e_4_mission_profile

کاوشگر “چانگ‌ای-۴” سوار بر موشک “لانگ مارچ ۳بی” (Long March 3B) از مرکز پرتاب ماهواره “شیچانگ”(Xichang) پرتاب شد.

بنابر گزارش‌ “سازمان ملی فضایی چین” (CNSA) صبح ۳۰ دسامبر، کاوشگر “چانگ‌ای-۴” در مدار ماه قرار گرفته است و برای نخستین بار آماده فرود بر “سمت پنهان ماه” (far side of the moon) است.

سازمان ملی فضایی چین گفت: کاوشگر مذکور ساعت اعت ۸:۵۵ دقیقه به وقت پکن وارد مدار ماه بیضی شکل که “حضیض “(perilune) آن حدود ۱۵ کیلومتر و “اوج” (apolune) آن در حدود ۱۰۰ کیلومتر است، شد.

سَمت پنهان ماه، نیم‌کره‌ای از کرهٔ ماه است که به‌طور دائمی از کره زمین روی‌ گردان است. سمت پنهان ماه نخستین بار در سال ۱۹۵۹ توسط کاوشگر لونا ۳ شوروی عکسبرداری شد و نخستین رویت مستقیم با چشم انسان در سال ۱۹۶۸ و در جریان مأموریت آپولو ۸ صورت گرفت .

سمت پنهان ماه دارای دهانه‌های برخوردی فراوانی است ولی دریاوارهای کمی دارد. در این سمت از ماه، کمتر حوضه‌ای یافت می‌شود که عمق آن به اندازه‌ای باشد که اجازه فوران‌های آتش‌فشانی و تشکیل دریاوارها را بدهد. به این خاطر، با وجود اینکه دهانه‌های برخوردی زیادی در هر دو سمت ماه دیده می‌شود، اما تفاوت عمق‌ها باعث شده که دریاوارهای بزرگ بیشتر در سمت پیدای ماه تشکیل شوند. ظاهراً تعداد بارهایی که گدازه‌های زیرسطحی در سمت پیدای ماه به سطح رسیده‌اند بیشتر و آسان‌تر از سمت پنهان بوده‌ است.

مهندسان فضایی همچنین ابزارهای تصویربرداری و آشکارسازهای کاوشگر را برای فرود بر روی ماه بررسی کردند.

طبق گزارش سازمان ملی فضایی چین، مرکز کنترل یک زمان مناسب برای فرود کاوشگر در سمت پنهان ماه انتخاب خواهد کرد.

هدف این فرودگر، دهانه بزرگ ون کارمن (Von Karmán) است و هنگامی که در آن فرود بیاید، همراه با کاوشگر، خاک ماه را تجزیه و تحلیل خواهد کرد و ساختار زیربنایی آن و باد خورشیدی را مطالعه و بررسی می‌کند.

چانگ‌ای-۴ دنباله سه ماموریت موفق برنامه “چانگ‌ای” است. دو ماموریت اول شامل کاوشگرهایی بودند که در مدار ماه قرار گرفتند، در حالی که ماموریت “چانگ‌ای-۳” شامل فرود یک فرودگر و کاوشگر در نیمه نزدیک ماه بود.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=14098

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.