• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
8

ورود شرکت BAE به رقابت پرواز در ارتفاع بالا

  • کد خبر : 17474
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
ورود شرکت BAE به رقابت پرواز در ارتفاع بالا

شرکت BAE Systems اولین سورتی پرواز هواپیمای خورشیدی خود را که یک شبه ماهواره ارتفاع بالا (HAPS) است، در محدوده آزمایشی Woomera در جنوب استرالیا به انجام رسانده است. این هواپیمای خورشیدی، با ۳۵ متر پهنای بال و ۱۵ کیلوگرم محموله، یکی از دسته‌های جدید وسایل حمل و نقل هوایی بدون سرنشین و معروف به […]

شرکت BAE Systems اولین سورتی پرواز هواپیمای خورشیدی خود را که یک شبه ماهواره ارتفاع بالا (HAPS) است، در محدوده آزمایشی Woomera در جنوب استرالیا به انجام رسانده است. این هواپیمای خورشیدی، با ۳۵ متر پهنای بال و ۱۵ کیلوگرم محموله، یکی از دسته‌های جدید وسایل حمل و نقل هوایی بدون سرنشین و معروف به HAPS است که به منظور پرواز در ارتفاعات بالا و با مداومت پروازی بسیار طولانی طراحی شده است. HAPS می‌تواند با پرواز در استراتوسفر با ارتفاع حدود ۷۰۰۰۰ فوت، بالاتر از آب و هوا، به طور بالقوه برای روزها یا هفته‌ها و بر مبنای انرژی خورشیدی فعالیت کند.

ارتفاع و طول عمر، از جمله ویژگی‌های مفید HAPS هستند که می‌توانند جایگزین مناسبی برای ماهواره‌ها ‌باشند. زمان آماده سازی ماهواره‌ها برای پرتاب معمولاً طولانی تر بوده،روی مدارهای ثابت کار می‌کنند و پوشش سراسری را فراهم می‌کنند، در حالی که یک هواپیمای HAPS می‌تواند با کمک سیستم‌های تصویربرداری، به سرعت برای برنامه‌های محلی مانند امدادرسانی در برابر بلایای طبیعی یا مأموریت‌های علمی، یا تجهیزات ارتباط از راه دور به منظور اطمینان از پوشش در مناطق دوردست مستقر شود.

PHASA-35 از نظر پیکربندی با Airbus Zephyr که اولین آزمایش‌های پرواز خود را در آریزونا در سال ۲۰۱۸ انجام داده، مشابه است و توانست رکورد مداومت پروازی ۲۶ روزه را قبل از انتقال این پروژه به استرالیا ثبت کند.

طی حادثه‌ای در استرالیا در سال ۲۰۱۹، یک هواپیما که متعلق به وزارت دفاع انگلیس بود، سقوط کرد. در پی عیب‌یابی، ایرباس گزارش کرد که این هواپیما می‌تواند در حالت عملکرد عادی خود در ارتفاع حدود ۶۵۰۰۰ فوت پروازی امن داشته باشد. این حادثه به لزوم انجام مراقبت‌های اضافی از جمله پیش بینی‌های آب و هوا در فازهای برخاست و صعود هواپیما اشاره کرد.

اصلیت PHASA در فارنبورو، خانه پهپاد و طراح ماهواره Prismatic است، که توسط BAE در سال ۲۰۱۹ بدست آمد.

سایر پروژه‌های HAPS شامل تلاش مشترک AeroVironment و اپراتور مخابراتی ژاپنی SoftBank با نام HAPSMobile است. این هواپیما با نام Hawk30 به منظور ارائه خدمات اینترنتی در ارتفاع حدود ۶۵۰۰۰ فوت برای مدت ۶ ماه بدون توقف طراحی شده و دارای پانل‌های خورشیدی برای شارژ باتری‌های جاسازی شده در بال های ۷۸ متری خود است. پروازهای آزمایشی از نیمه دوم سال ۲۰۱۹ در مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ ناسا در ادواردز AFB در کالیفرنیا آغاز شد و کارهای بعدی ممکن است در هاوایی انجام شود.

شرکت تابعه بوئینگ Aurora Flight Science در حال کار بر روی نسخه مخصوص خود به نام Odysseus است. Thales با نگاهی متفاوت، در حال توسعه یک کشتی هوایی خودکار به نام Stratobus است.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=17474

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.