• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
9

ماهواره «پیام» در انتظار پرتاب

  • کد خبر : 13080
  • ۰۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
ماهواره «پیام» در انتظار پرتاب

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سال پیش بود که دانشجویان دانشگاه امیر کبیر کار طراحی و ساخت ماهواره پیام را آغاز کردند؛ ماهواره‌ ۱۰۰ کیلوگرمی که از همان ابتدای کار مشخص بود قرار است دست به کارهایی بزرگ بزند. ماهواره پیام برای اولین بار بهمن ماه سال ۹۵ […]

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سال پیش بود که دانشجویان دانشگاه امیر کبیر کار طراحی و ساخت ماهواره پیام را آغاز کردند؛ ماهواره‌ ۱۰۰ کیلوگرمی که از همان ابتدای کار مشخص بود قرار است دست به کارهایی بزرگ بزند. ماهواره پیام برای اولین بار بهمن ماه سال ۹۵ در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضایی با حضور رئیس جمهوری رونمایی شد؛ ماهواره‌ای سنجشی که قرار است فعالیت‌های سنجش از راه دور و تصویربرداری سه‌طیفی از محدوده ایران را انجام دهد. این ماهواره توسط ماهواره‌بر سیمرغ در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین و با شیب مداری ۵۵ درجه قرار می‌گیرد.

همه از اهمیتی که ماهواره ها دارند خبر داریم و مقام معظم رهبری امسال بار دیگر در دیداری که با اساتید و دانشجویان داشتند به اهمیت موضوع طراحی ماهواره‌های دانشگاهی اشاره کردند و از استراتژیک بودن این حوزه سخن به میان آوردند و به دانشگاهیان گوشزد کردند تا زیرساخت‌های لازم را برای ساخت ماهواره آماده کنند.

دانشگاه‌ها و جوانان نخبه ایرانی بارها خود را به اثبات رسانده‌اند و نشان داده‌اند که توان ساخت انواع ماهواره‌ها را دارند؛ شریف‌ست ، ناهید، امید، مصباح و حالا پیام ماهواره‌هایی هستند که به دست جوانان توانمند ایرانی و با هدف رشد ایران ساخته شده‌اند. دانشگاه امیرکبیر یکی از دانشگاه‌هایی است که به کمک دانشجویان توانمند خود موفق به طراحی ماهواره پیام شد. احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر درباره این ماهواره گفت: ماهواره پیام توسط دانشجویان دانشگاه امیر کبیر ساخته شده است و پس از آنکه توسط رئیس جمهور رونمایی شد برای انجام تست‌های احتمالی در اتاق تمیز قرار گرفت و به زودی پرتاب خواهد شد؛ البته زمان دقیق پرتاب ماهواره مشخص نیست و سازمان فضایی باید زمان پرتاب آن را مشخص کند.

پس از خاطره تلخ ماهواره شریف ست که بارها روی سکو رفت اما هربار بدون گرفتن اجازه پرتاب به آشیانه بازگشت، امروز خبر تحویل ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر به سازمان فضایی شاید بتواند تلخی آن خاطره قدیمی را پاک کند و اگر با موفقیت پرتاب شود و در مدار قرار گیرد می‌تواند نام ایران را در میان دیگر کشورهای صاحب قدرت قرار دهد.

مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت ماهواره پیام امیرکبیر گفت: در آخرین بازدیدی که از دانشگاه امیرکبیر داشتیم متوجه شدیم این ماهواره پلمپ شده در اختیار سازمان فضایی قرار گرفته است. وی با بیان اینکه در حال حاضر قرارداد این ماهواره با با سازمان فضایی در مرحله پایانی است، اظهار کرد: «تصمیم نهایی برای پرتاب ماهواره پیام و اظهار نظر و تصمیم نهایی به عهده سازمان فضایی و مقامات مسئول است».

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به ساخت و توسعه ماهواره‌های دانشگاهی گفت: «پیام امیرکبیر جزء ماهواره‌های سنگین و بزرگ محسوب می‌شود و خوشبختانه با موفقیت آمیز به پایان رسیده است و از سویی دیگر وزارت علوم و سازمان فضایی جلسات متعددی برای بررسی توسعه فعالیت‌های فضایی و در دانشگاه‌ها داشته‌اند و در همین راستا برای ورود دانشگاه‌ها به حوزه فضایی تمهیداتی در نظر گرفته شده است».

تعداد جوانان و دانشگاه‌هایی که بتوانند ماهواره‌هایی جدید و با قابلیت بالا را بسازند کم نیستند؛ پیام امیرکبیر نشان داد که ساخت ماهواره و در مدار قرار گرفتن آن آسان است اما موضوع مهم توجه به آنها و ایجاد بسترهای مناسب است. بسترهایی که باید به کمک مسئولان و سازمان‌های متولی اجرا شوند. ماهواره‌های دانشگاهی نشان دادند که دانشجویان ایرانی می‌توانند ماهواره بسازند اما ساخت ماهواره تنها یک قدم است و موفقیت نهایی با اجازه پرتاب ماهواره‌ها از سوی مسئولان به دست می‌آید.

پیام به دنبال شریف ست روی سکو رفته است و راه روشن و هموار بسیاری از ماهواره‌هایی دیگر است، اما اگر قرار باشد همانند شریف ست به آشیانه بازگردد و اجازه پرتاب را دریافت نکند شاید جوانان کشور کمی دلسرد شوند. اما با خبر خوش قرار گرفتن پیام روی سکو می‌توان گفت که راه روشن امیدواری جوانان فراهم شده است و مسئولان با پرتاب این ماهواره آنان را دلگرم و کشور را پیشرفته خواهند کرد.

 

منبع: پژوهشگاه فضایی ایران

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=13080

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.