• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
10

ماهواره نظارت زمینی هند به همراه ۳۰ ماهواره خارجی توسط ایسرو پرتاب شد

  • کد خبر : 13860
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
ماهواره نظارت زمینی هند به همراه ۳۰ ماهواره خارجی توسط ایسرو پرتاب شد

هند با موفقیت یک ماهواره نظارت زمینی خود به همراه ۳۰ ماهواره کوچک کشورهای خارجی را با استفاده از یک موشک به فضا پرتاب کرد. با موفقیت این ماموریت سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو)، این کشور به رکورد پرتاب ۲۶۹ ماهواره خارجی دست یافت. نکته مهم این ماموریت قرار دادن ماهواره ها در دو ارتفاع […]

هند با موفقیت یک ماهواره نظارت زمینی خود به همراه ۳۰ ماهواره کوچک کشورهای خارجی را با استفاده از یک موشک به فضا پرتاب کرد.

ماهواره نظارت زمینی هند به همراه 30 ماهواره خارجی توسط ایسرو پرتاب شد

با موفقیت این ماموریت سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو)، این کشور به رکورد پرتاب ۲۶۹ ماهواره خارجی دست یافت.

نکته مهم این ماموریت قرار دادن ماهواره ها در دو ارتفاع مختلف از سطح زمین است. هند با کنترل موشک در مدار زمین این ماهواره‌ها را به ترتیب در ارتفاع لازمه قرار داد.

کی سیوان، رییس سازمان ایسرو، گفت: موشک پی اس ال وی هند (PSLV) یک ماهواره نظارت زمینی با نام “هایسیس” (HySIS) و ۳۰ ماهواره خارجی را در مدار زمین قرار داد.

پرتاب “HySIS” با هدف دسترسی به اطلاعات کشاورزی، جنگل‌داری و ارزیابی مناطق ساحلی انجام خواهد شد. این ماهواره همچنین توسط ارتش این کشور برای اهداف نظارتی نیز استفاده خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد که در تاریخ ۵ دسامبر(۱۴ آذر)، هند سنگین‌ترین ماهواره خود به وزن ۵ تن را به فضا پرتاب خواهد کرد.

هند به دنبال سهم بیشتری از بازار ۳۰۰ میلیارد دلاری صنعت فضایی جهانی بوده است و سعی کرده است خود را به عنوان تامین‌کننده ارزان خدمات فضایی در جهان معرفی کند. موشک پی اس ال وی هند تا کنون ۵۲ ماهواره هندی و ۲۳۹ ماهواره خارجی متعلق به ۲۸ کشور را به فضا پرتاب کرده است.

هند اعلام کرده است قصد دارد تا سال ۲۰۲۲، اولین فضانورد خود را به فضا پرتاب کند. ماموریت قرار دادن سه هندی در فضا کمی بیش از ۱.۴ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، که این نشان‌دهنده هزینه پایین‌تر ماموریت فضایی هند در مقایسه با کشورهایی همچون آمریکا و چین است.

ماموریت پرتاب انسان به فضا در سال جاری توسط نارندرا مودی نخست وزیر هند اعلام شد و سازمان تحقیقات فضایی هند آن را اجرا خواهد کرد. در این ماموریت سه فضانورد هندی به مدت هفت تا ۱۰ روز در فاصله ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتری از زمین قرار خواهند گرفت.

سازمان ایسرو همچنین سنگین‌ترین موشک (جی اس ال وی نسل ۳) ساخت خود را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است.

پیش از این هند برای پرتاب ماهواره های خود با وزن بیش از ۲ تن به کشور های خارجی وابسته بود.

سازمان ایسرو در سال گذشته با ثبت رکود بی سابقه پرتاب ۱۰۴ ماهواره با یک موشک به فضا از جزیره کوچک ‘سریهاریکوتا’ در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریکا، تاریخ‌ساز شد.

جزیره کوچک ‘سریهاریکوتا’ در صنعت فضایی هند، حکم دماغه ‘کاناورال’ در ایالت فلوریدای امریکا را دارد که تاکنون موشک‌های فضایی و ماهواره‌های بسیاری از این جزیره به فضا پرتاب شده است.

سکوی پرتاب موشک جزیره ‘سریهاریکوتا’ تاکنون با پرتاب بیش از ۲۰۰ ماهواره از کشورهای مختلف، میزبان برنامه‌های جاه‌طلبانه فضایی هند است. هزینه‌های پرتاب از این سکو به حدی پایین است که حتی رقیبان قدر هند هم قادر به رقابت با این هزینه‌ها نیستند.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=13860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.