• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
9

تمدید مهلت نصب و بهره‌برداری از سیستم ردیابی پرواز ADS-B به دلیل بحران کرونا

  • کد خبر : 18890
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
تمدید مهلت نصب و بهره‌برداری از سیستم ردیابی پرواز ADS-B به دلیل بحران کرونا

کمیسیون اروپا مهلت نصب سیستم ردیابی دقیق پرواز را شش ماه به تأخیر انداخت. قانون‌گذاران اروپایی مهلت لازم برای نصب تجهیزات کنترل خودکار(ADS-B) را در پی شیوع ویروس کورونا عقب انداخته‌اند. کمیسیون اروپا با اعلام این تصمیم در تاریخ ۲۹ آوریل، اظهار داشت: “بحران ویروس کرونا، موجب تجدید نظر در زمان نصب و بهره‌برداری از […]

کمیسیون اروپا مهلت نصب سیستم ردیابی دقیق پرواز را شش ماه به تأخیر انداخت.

قانون‌گذاران اروپایی مهلت لازم برای نصب تجهیزات کنترل خودکار(ADS-B) را در پی شیوع ویروس کورونا عقب انداخته‌اند.

کمیسیون اروپا با اعلام این تصمیم در تاریخ ۲۹ آوریل، اظهار داشت: “بحران ویروس کرونا، موجب تجدید نظر در زمان نصب و بهره‌برداری از سامانه ADS-B شده است، این تصمیم یکی از اقدامات کمک به شرکت‌های هواپیمایی در شرایط بحرانی کنونی می‌باشد.

نصب سامانه‌های ADS-B قرار بود از ۷ ژوئن ۲۰۲۰ اجباری شود، اما این قانون اکنون ۶ ماه به تأخیر افتاد.

این اقدام به دنبال توصیه‌های مدیر مدرن‌سازی کنترل ترافیک هوایی اروپا (SESAR DM) و آژانس ایمنی حمل و نقل هوایی اتحادیه اروپا (EASA) انجام شد.

ADS-B با استفاده از ترکیبی از داده‌های موقعیت‌یابی ماهواره‌ای و پردازنده هواپیما، رادار زمینی را از هویت، موقعیت و سرعت وسیله آگاه می‌کند.

این آیین‌نامه جدید که از تاریخ ۲۰ ماه می به مرحله اجرا گذاشته می‌شود و برای کلیه هواپیماها با حداکثر وزن بیش از ۵،۷۰۰ کیلوگرم  یا پرنده‌های هوایی مسافری که سرعت آن بیش از ۴۶۳km/h است، اعمال می‌شود.

هواپیماهایی که اولین گواهینامه هویت خود را از ۷ دسامبر سال جاری دریافت می‌کنند باید تا آن تاریخ مطابق با آیین‌نامه جدید باشند. اپراتورهای هواپیماهایی که دارای گواهینامه‌های هویت اولیه تا تاریخ ۲۰۲۳ می‌باشند نیز، باید تا ۷ دسامبر سال ۲۰۲۰ یک برنامه انطباق با آیین‌نامه جدید را تنظیم کنند.

اما هواپیماهای تولیدی تا تاریخ ۷ ژوئن ۱۹۹۵ از این آیین‌نامه معاف هستند، مانند هواپیماهایی که تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۵ پرواز آن‌ها در فضای هوایی اروپا متوقف خواهند شد و یا فقط برای نگهداری یا صادرات عملیاتی می‌شوند.

برنامه اجرای ADS-B 2018 پیش بینی می‌کند که تا مهلت اصلی ۷ ژوئن ۲۰۲۰، فقط ۷۳٪ از ناوگان ثبت شده اتحادیه اروپا مجهز به این سامانه خواهند شد. طبق برنامه زمان بندی اصلاح شده ، حدود ۸۲٪ از ناوگان اروپا می‌توانند با مهلت جدید دسامبر ۲۰۲۰ خود را تطبیق دهند و تا پایان دوره انتقال ژوئن ۲۰۲۳ به ۹۵٪ افزایش یابند.

آیین‌نامه‌های مشابه ADS-B که توسط اداره حمل و نقل هوایی فدرال وضع شده است نیز در تاریخ ۱ ژانویه سال جاری در فضای هوایی ایالات متحده به اجرا در خواهد آمد، بنابراین تصور می‌شود هواپیماهای مسافربری که مسیرهای آتلانتیک پرواز می‌کنند با آیین ‌نامه‌ی اروپا سازگار هستند.

طبق EASA، همه تولیدکنندگان می‌توانند هواپیما را با تجهیزات ADS-B متناسب با نوع هواپیما سازگار کنند و قوانین جدید در مورد بیشتر هواپیماهای مورد استفاده برای اهداف تجاری اعمال می‌شود.

درنهایت، پیش‌بینی می‌شود که فناوری ADS-B تلاش‌های جاری را برای مدیریت بهتر فضای هوایی اتلانتیک با پیوستن به برنامه های نوین فناوری و کنترل ترافیک هوایی ایالات متحده NextGen و اروپایی SESAR، انجام دهد.

در حالی که رادارهای زمینی نمی‌توانند فراتر از افق مرئی را ببینند، سیگنال‌های ADS-B به راحتی می‌توانند تعداد زیادی از ماهواره‌های مجهز به ترانسپوندر را در مدار خود ببینند، در نتیجه کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی که در گذشته دید و توانایی محدود نسبت به ترافیک هوایی در اقیانوس اطلس داشتند، اکنون با بهره‌برداری از  ADS-B می‌توانند تصاویر دقیق و در زمان واقعی از ترافیک هوایی را به آن‌ها بدهد.

در واقع، اهداف NextGen و SESAR شامل ایمنی به ویژه در فضای هوایی شلوغ اروپا و مسیریابی کارآمدتر، برای به حداقل رساندن مسافت ها و از این رو مصرف سوخت کمتر می‌باشد. هر دو هدف به مدیریت فضای هوایی تدوین شده توسط ADS-B بستگی دارند.

آزمایشات مستقیم کنترل ترافیک هوایی ADS-B از مارس ۲۰۱۹ آغاز شد، که شامل ناوگان هوایی کانادا در منطقه اطلاعات پرواز اقیانوس (FIR) و NATS انگلیس در Shanwick FIR شد. این دو بخش مجزا تقریباً تمام ترافیکی را که بین دو آمریکای شمالی/آمریکای مرکزی و اروپا/خاورمیانه انجام می‌شود را دارا می‌باشد.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=18890

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.