• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
7

پرده‌برداری ناسا از تخلف ۱۹ ساله‌ای که باعث شکست ماموریت‌های آن شد

  • کد خبر : 14745
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰:۴۶
پرده‌برداری ناسا از تخلف ۱۹ ساله‌ای که باعث شکست ماموریت‌های آن شد

وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که در بیست سال گذشته یک شرکت تولیدکننده آلومینیوم در شهر اورگان از ناسا کلاه‌برداری کرده که باعث شکست ماموریت‌های مختلفی شده است. شرکت Sapa Profiles (SPI) که در حال حاضر با نام Hydro Extrusion Portland Inc. فعالیت می‌کند، در طی ۱۹ سال گذشته از طریق جعل هزاران سند […]

پرده‌برداری ناسا از تخلف 19 ساله‌ای که باعث شکست ماموریت‌های آن شد

وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که در بیست سال گذشته یک شرکت تولیدکننده آلومینیوم در شهر اورگان از ناسا کلاه‌برداری کرده که باعث شکست ماموریت‌های مختلفی شده است.

شرکت Sapa Profiles (SPI) که در حال حاضر با نام Hydro Extrusion Portland Inc. فعالیت می‌کند، در طی ۱۹ سال گذشته از طریق جعل هزاران سند تست مهم که باعث شکست پرتاب‌های سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ در ماموریت‌های رصدخانه مداری کربن ناسا (OCO) و Glory شده، از ناسا کلاهبرداری کرده است.

تحقیقات چند ساله قسمت خدمات پرتابی ناسا نشان داد که شکست عملیات‌های اشاره شده، ناشی از آلومینیوم معیوب بوده است. قسمت فیرینگ موشک‌های حامل (سازه‌های مخصوصی که از ماهواره مد نظر بر روی موشک Taurus XL محافظت می‌کند)، به‌علت نواقص فلزی که توسط SPI تامین شده بود، موفق به جدایش نشده بودند.

کارکنان این شرکت عمدا اعداد و ارقام غیر صحیح را تغییر دادند و استانداردها و مشخصات آزمون را نقض کردند. آن‌ها همچنین سرعت ماشین‌آلات مورد استفاده در آزمایش را دست‌کاری کرده و نمونه را با اندازه اشتباه تست کردند. و به این ترتیب اطلاعات غلطی که در مورد اکستروژن آلومینیوم در قسمت «مفاصل شکننده» محفظه فیرینگ منتشر شد، توسط شرکت تولید کننده موشک، Orbital Sciences، به کار گرفته شد.

شرکت SPI از دیگر مشتریان خود که برخی از آن‌ها با دولت قرارداد داشتند، استفاده می‌کرد تا گواهینامه‌های مشابه غلط برای این فرآیند را دریافت کند.

شرکت SPI (Hydro Extrusion Portland) در حال حاضر محکوم به پرداخت ۴۶ میلیون دلار است که در مقایسه با هزینه ۷۰۰ میلیون دلاری ماموریت‌های شکست خورده ناسا بسیار ناچیز است. جیم نورمن، مدیر خدمات پرتابی در مقر ناسا در واشنگتن، بر جدیت این تخلف تأکید کرد و گفت که ناسا نمی‌تواند تک تک اجزاء مورد استفاده در پرتاب را آزمایش کند و اگر تامین‌کنندگان متقلب و دروغگو باشند، ماموریت‌ها با شکست روبرو می‌شوند.

وی افزود: « با توجه به مطالعات ما، شکست ماموریت‌های OCO و Glory باعث هدر رفتن بیش از ۷۰۰ میلیون دلار شده و سال‌ها کار متخصصان ما را بدون نتیجه گذاشته است. این که ما بتوانیم به صنایع تولیدی، تست و ارائه گواهینامه مطابق با استانداردهای مورد نیاز اعتماد کنیم، امری حیاتی است. در این مورد، اعتماد ما به شدت کاهش یافت.»

دادستان ناحیه شرقی ویرجینیا جی.زاخاری ترویلیجر از وزارت دادگستری آمریکا در مورد این اتفاقات گفت: «نزدیک به دو دهه، SPI و کارکنان آن، فرآیند تولید فرآورده‌های نامطلوب را از طریق آمارسازی اشتباه نتایج تست مخفی کردند و بعد از این، آن‌ها نتایج اشتباه را به صدها مشتری در سراسر کشور ارائه دادند. همه این کارها برای افزایش سود شرکت و به دست آوردن پاداش‌های مبتنی بر تولید بود.»

آرای اتهامات جنایی و مطالبات مدنی علیه شرکت SPI به این شرح است که سرپرست آزمایشگاه تست مواد معیوب، دنیس بالیوس، به دلیل نقشش در این تخلف به سه سال حبس محکوم گردید. این شرکت نیز از سال ۲۰۱۵ تا کنون از همکاری با دولت ایالات متحده منع شده است.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=14745

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.