• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
7

بهترین سایت پرتاب موشکی دنیا در نیوزلند

  • کد خبر : 13435
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۹:۵۴
بهترین سایت پرتاب موشکی دنیا در نیوزلند

Mahia Peninsula واقع در ساحل شرقی نیوزلند، چندین دهه بعنوان ساحلی تفریحی مورد استفاده قرار گرفته است. این منطقه علاوه بر جاذبه‌های تفریحی مانند چشمه‌های آب گرم و مناظر دیدنی، به لحاظ تکنولوژیکی اولین بخش خصوصی در پرتاب موشک‌های مداری در جهان است. این مجموعه پرتاب در مرز این شبه جزیره با اقیانوس آرام جنوبی […]

Mahia Peninsula واقع در ساحل شرقی نیوزلند، چندین دهه بعنوان ساحلی تفریحی مورد استفاده قرار گرفته است. این منطقه علاوه بر جاذبه‌های تفریحی مانند چشمه‌های آب گرم و مناظر دیدنی، به لحاظ تکنولوژیکی اولین بخش خصوصی در پرتاب موشک‌های مداری در جهان است.

بهترین سایت پرتاب موشکی دنیا در نیوزلند

این مجموعه پرتاب در مرز این شبه جزیره با اقیانوس آرام جنوبی قرار گرفته و تا کیلومترها آب است. چند ناو هواپیمابر و چند فروند هواپیما بر فراز آن پرواز می‌کنند. بنابراین سقوط مراحل موشک‌ها و سوختن آن‌ها مشکل و تهدیدی برای کسی بوجود نخواهد آورد. Mahia از خط استوا و بسیاری از سایت‌های پرتاب دور است (پرتاب از یک سکوی پرتاب واقع در استوا باعث ایجاد بیشترین سرعت اضافی ناشی از چرخش زمین می‌شود) اما همین عامل یک مزیت نیز محسوب می‌شود. برخی از این چرخش‌ها دسترسی به برخی از مدارها، مانند مدارهای قطبی را آسان‌تر می‌کند.

اولین موشکی که از این سایت پرتاب شده است، موشک بدون سرنشین Electron به نام Still Testing است. این موشک در ژانویه ۲۰۱۸ با موفقیت پرتاب شد. مرکز کنترل ماموریت اوکلند نیز موفقیت‌آمیز بودن این پرتاب را تایید کرد. محموله این موشک سه ماهواره نیوزلندی بود. یکی از این ماهواره‌ها با ماموریت عکس‌برداری از زمین به سفارش شرکت آمریکایی Planet Labs پرتاب شد. دو ماهواره دیگر نیز با ماموریت ثبت داده‌های هواشناسی و داده‌های ردیابی کشتی‌ها برای Spire Global پرتاب شدند.

قبل از این پرتاب، در سال ۲۰۱۷ نیز یک موشک از این سایت پرتاب شد که موفقیت‌آمیز نبود. عوامل موثر در این شکست عبارتند از بادهای قوی در اتمسفر، خطای زیرسیستم تامین توان و تغذیه بیش از حد اکسیژن مایع به موتور موشک.

ریچارد ایسدر، استاد فیزیک دانشگاه اوکلند این پرتاب را نقطه عطفی در تاریخ تکنولوژیکی نیوزلند دانست و افزود:”اکنون نیوزلند یکی از دوازده کشوری است که قادر به قرار دادن ماهواره‌ها در مدار است و تمرکز نیوزلند بر روی پرتابگرهای تجاری با تکنولوژی پیشرفته خواهد بود”.

دیوید پارکر، وزیر اقتصاد نیوزلند ضمن تبریک راه‌اندازی Rocket Lab، خاطر نشان کرد: “نیوزلند با آسمان و دریایی تمیز و شفاف و ترافیک هوایی نسبتا پایین، یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای فعالیت‌های فضایی است. دولت نیز علاقه‌مند است، برنامه‌های این حوزه در زمینه‌هایی که نیوزلند نقاط قوت زیادی دارد، تعریف شود؛ مانند تکنولوژی کشاورزی، مدیریت خطر، اقیانوس‌شناسی و هواشناسی”.

Rocket Lab قصد دارد قبل از تجاری‌سازی پرتاب ماهواره به مدار، سه موشک دیگر را آزمایش کند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش‌ها، Rocket Lab نسبت به سایر رقبای خود پیشنهاد ارزانی به کارفرمایان ارائه می‌دهد. طبق گفته Rocket Lab این استارت‌آپ قادر است هر هفته با ۹/۴ میلیون دلار (آمریکا) ارزان‌تر از سایر رقبای خود، خدمات پرتاب را ارائه دهد. این شرکت برخلاف شرکت بزرگ آمریکایی Space X که از سایت‌های پرتاب دولتی استفاده می‌کند، اولین شرکتی است که از موشک و سکوی پرتاب متعلق به خود استفاده می‌کند.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=13435

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.