• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
7

استفاده از سوخت هیدروژن به عنوان گاز ایمن در پیشرانش پهپادها

  • کد خبر : 16890
  • ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶

یک تیم جوان در آزمایشگاه کالج خود در لندن آنچه را که معتقد است آینده سفره‌ای هوایی خواهد بود، ساخته‌است. آن ها موفق به ساخت فناوری تولید و ذخیره‌سازی هیدروژن به صورت ایمن و کم ‌هزینه شده‌اند. مأموریت این تیم این است که انرژی قابل اعتماد و مقرون به صرفه‌ای را برای میلیون‌ها نفر در […]

یک تیم جوان در آزمایشگاه کالج خود در لندن آنچه را که معتقد است آینده سفره‌ای هوایی خواهد بود، ساخته‌است. آن ها موفق به ساخت فناوری تولید و ذخیره‌سازی هیدروژن به صورت ایمن و کم ‌هزینه شده‌اند. مأموریت این تیم این است که انرژی قابل اعتماد و مقرون به صرفه‌ای را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به روش سبز برای تأثیرات اجتماعی و زیست محیطی بزرگ به ارمغان بیاورند.

شرکت برق H2Go به دنبال ثبت اختراع برای ذخیره‌سازی گاز انفجاری به قیمت ارزان و به صورت ایمن است.

تاکنون، ذخیره‌سازی هیدروژن به مخازن بسیار قوی و بزرگی احتیاج داشت که می‌تواند در برابر فشارهای حداکثر ۱۰۰۰۰ پوندی در هر اینچ مربع مقاومت کند. (این مقدار صدها برابر بیشتر از فشار لاستیک اتومبیل است.)

اما دکتر Enass Abo-Hamed در حالی که برای دکترای خود در کمبریج تحصیل می‌کند، یک ساختار انقلابی تولید کرد که می‌تواند هیدروژن را به عنوان یک جامد پایدار بدون فشردگی ذخیره کند.

سال گذشته، دکتر ابوحامد با کمک دکتر اسپرین، مدیر ارشد فناوری با Ballard سازنده سلول سوخت هیدروژن در کانادا همکاری کردند تا پهپادی تولید کنند که از راکتور برای نگهداری ایمن هیدروژن هنگام پرواز استفاده کند.

در نهایت بعد از ماه‌ها هم‌کاری با تلفن و ایمیل، آقای اسپرین و توسعه دهنده اصلی محصول، Peter Italiano برای یک پرواز آزمایشی خلاقانه به بوستون پرواز کردند.

اما نحوه کار این هواپیما به شرح زیر است:

راکتور آلومینیوم وزن کمتری از یک کیسه شکر دارد. سیلندر کوچک گاز دارای شبکه پیچیده‌ای از لوله های آلومینیومی با چاپ سه بعدی در داخل است. هیدروژن در این سازه‎‌ها پایدار و جامد باقی می‌ماند تا زمانی که “خنک کننده” از طریق لوله‌ها پمپ شود، آن‎‌ها را گرم کرده و گاز هیدروژن را به سلول سوخت پهپاد منتقل می کند.

هیدروژن از طریق یک کاتالیزور که الکترون‌ها را آزاد می‌کند، با ایجاد الکتریسیته، به یک طرف سلول سوختی پمپ می‌شود. سپس اکسیژن به سمت دیگر سلول سوختی پمپ می‌شود و با اتم‌های هیدروژن با بار مثبت ترکیب می‌شود و تنها محصول پسماند نهایی بخار آب است.

در حال حاضر، اغلب کشورها قوانین ایمنی سرسختانه ای در مورد پرواز پهپادها بر فراز مناطق پرجمعیت دارند.

تصادف یا خرابی فنی می‌تواند باعث سقوط پهپاد از آسمان به زمین شود. باتری‌های لیتیومیونی به شدت قابل‌اشتعال هستند، بنابراین سقوط می‌تواند موجب انفجار شود. اما دکتر ابو حامد اشاره می کند که حتی اگر پهپاد آن‌ها از آسمان هم بیفتد، هیدروژن در شکل جامد خود درون راکتور ثابت باقی می‌ماند.

دکتر ابو حامد ادامه می‌دهد: “هیدروژن گاز خوب و ایمنی است و می‌خواهد به اطراف حرکت کند”. این همان چیزی است که باعث انفجار آن می شود اما علاوه بر این، ضربه مجکمی به باک وارد می‌کند.

هیدروژن در مقایسه با سوخت‌های فسیلی، در هر کیلوگرم سه برابر توان تولید می کند. یعنی یک پهپاد با سوخت هیدروژن می‌تواند بیشتر از یک پهپاد با باتری پرواز کند و به طور بالقوه محموله های سنگین‌تری را حمل کند.
دکتر ابو حامد از نوآوری خود هیجان‌زده است. او می‌گوید: بنابراین اگر پهپادها بتوانند مدت بیشتری در آسمان بمانند، می‌توانند دارو را تحویل دهند یا یک منطقه فاجعه را اسکن کرده و اطلاعات جمع آوری شده را بفرستند. رؤیای من واقعاً ساختن پهپاد نیست. شاید در بیست یا سی سال آینده ما بتوانیم سفر هوایی بدون تولید کربن را داشته باشیم که برای آب و هوای ما واقعا مهم است“.

 

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=16890

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.