• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
11

هوش مصنوعی عامل اصلی سقوط‌های مرگبار بویینگ مکس ۷۳۷

  • کد خبر : 14978
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰:۵۸
هوش مصنوعی عامل اصلی سقوط‌های مرگبار بویینگ مکس ۷۳۷

گزارشی جدید نشان می دهد دلیل سقوط هواپیماهای بویینگ «مکس ۷۳۷» به دلیل تغییراتی در سیستم هوش مصنوعی این هواپیما بوده که کسی به آن توجه نداشته است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، تغییراتی در سیستم اتوماسیون هواپیماهای بویینگ ۷۳۷MAX احتمالاً عامل اصلی سقوط‌های مرگبار این هواپیما در ماه‌های اکتبر ۲۰۱۸ […]

هوش مصنوعی عامل اصلی سقوط‌های مرگبار بویینگ مکس ۷۳۷

گزارشی جدید نشان می دهد دلیل سقوط هواپیماهای بویینگ «مکس ۷۳۷» به دلیل تغییراتی در سیستم هوش مصنوعی این هواپیما بوده که کسی به آن توجه نداشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، تغییراتی در سیستم اتوماسیون هواپیماهای بویینگ ۷۳۷MAX احتمالاً عامل اصلی سقوط‌های مرگبار این هواپیما در ماه‌های اکتبر ۲۰۱۸ و همچنین مارس ۲۰۱۹ بوده است.

در ماه مارس ۲۰۱۹ و پس از سقوط یک هواپیمای خط هوایی اتیوپی، پس از بلند شدن از زمین، کشورهای سراسر جهان پرواز این هواپیماها را ممنوع کردند. این در حالی بود که ۵ ماه قبل حادثه‌ای مشابه در اندونزی اتفاق افتاده بود.

پس از این سقوط‌ها مشخص شد نرم افزار هوش مصنوعی به نامManeuvering Characteristics Augmentation System یکی از دلایل این سقوط بوده است.

به نظر می‌رسد بویینگ تغییرات بیشتر و پر ریسک تری را در سیستم هوش مصنوعی ایجاد کرده است. این سیستم هوش مصنوعی برای حفظ امنیت ساخته شده بوده است. این تغییرات در کنار فرایندهای اداری قدیمی و عدم آموزش خلبانان و نظارت قانونی به سقوط مرگبار هواپیماهای ۷۳۷MAX منجر شده است.

بویینگ در اصلManeuvering Characteristics Augmentation System یا MCASرا به عنوان یک سیستم محدود هوش مصنوعی طراحی کرد که به وسیله دو حسگر وزش بادهای سنگین را ردیابی و مسیر نوک دماغه هواپیما را تصحیح کند. اما در ۲۰۱۲ میلادی بویینگ تغییراتی در سیستم ایجاد کرد و آن را گسترش داد.

بویینگ برای آنکه از رقبای خود عقب نماند، مجبور شد موتورهای بزرگ‌تری روی بویینگ ۷۳۷MAX به کار گیرد. در سیستم جدید فقط از اطلاعات یک حسگر استفاده می‌شد و در نتیجه سیستم امنیت کافی را نداشت.

به عبارت دیگر در نتیجه این تغییرات بادهای غیر عادی منجر به فعال شدن این سیستم می‌شدند، و از آنجایی که بوئینگ اختیارات آن را گسترش داده بود، سیستم MCAS با سرعت و قدرت بیشتری دماغه هواپیما را تکان می‌داد. از سوی دیگر خلبانان برای تطبیق با تغییرات جدید آموزش ندیده بودند و نمی‌دانستند در صورت فعال شدن این سیستم چه واکنشی باید نشان دهند. علاوه بر این کاهش تعداد سنسورها آسیب پذیری سیستم را افزایش داده بود.

این در حالی است که بسیاری از افرادی که در ساخت، آزمایش و تأیید سیستم هوش مصنوعی مذکور فعالیت کردند به درستی متوجه تغییرات نشده بودند. کارکنان فعلی و سابق بویینگ و همچنین سازمان هوایی فدرال در این باره با نیویورک تایمز مصاحبه کرده‌اند. آنان تصور می‌کردند این سیستم بر حسگرهای بیشتری متکی است و احتمال فعالسازی آن بسیار اندک است. به هرحال با توجه به فرضیات غلط تصمیمات حیاتی گرفته شد که روی طراحی هواپیما، تأیید و آموزش خلبان تأثیر گذاشت.

بوئینگ اعلام کرده در حال رفع نواقص این سیستم است.

 

منبع: خبرگزاری مهر

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=14978

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.