• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
11

پرتاب ناموفق ماهواره پیام توسط ماهواره‌بر ایرانی سیمرغ

  • کد خبر : 14196
  • ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
پرتاب ناموفق ماهواره پیام توسط ماهواره‌بر ایرانی سیمرغ

امروز، ۲۵ دی ماه، ماهواره پیام توسط ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب شد، اما به سرعت کافی نرسید و در مدار قرار نگرفت. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توییتر خود نوشت: “بامداد امروز (سه شنبه) با وزرای ICT دولت‌های ۸ام تا ۱۲ام به پایگاه فضایی امام خمینی رفتیم. ماهواره‌بر با طی ۲مرحله موفق، در […]

امروز، ۲۵ دی ماه، ماهواره پیام توسط ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب شد، اما به سرعت کافی نرسید و در مدار قرار نگرفت.

پرتاب ناموفق ماهواره پیام توسط ماهواره‌بر ایرانی سیمرغ

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توییتر خود نوشت: “بامداد امروز (سه شنبه) با وزرای ICT دولت‌های ۸ام تا ۱۲ام به پایگاه فضایی امام خمینی رفتیم. ماهواره‌بر با طی ۲مرحله موفق، در مرحله ۳ به سرعت کافی نرسید و پیام در مدار آرام نگرفت. ماهواره دوستی در انتظار حضور در مدار، باجوانان عزم کردیم مجدد بسازیم”.

ماهواره پیام بعد از تاسیس سازمان فضایی ایران یکی از پروژه‌هایی بود که به سه دانشگاه صنعتی ایران ارائه شد و از سری میکروماهواره‌های توسعه فناوری فضایی سازمان است.

این ماهواره با مشارکت چهار دانشکده مهندسی هوافضا، برق، کامپیوتر و مکانیک و ۱۶ نفر از استادان دانشکده‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شده و علاوه بر آن بخش عمده فعالیت بر عهده دانشجویان ارشد و دکتری بوده است.

پرتابگر ایرانی سیمرغ برای پرتاب ماهواره در نظر گرفته شده بود.

طراحی این ماهواره از سال ۸۴ آغاز شد. این ماهواره با وزن ۱۰۰ کیلوگرم از سری میکروماهواره‌های توسعه فناوری فضایی بود که به منظور انجام مأموریت تصویربرداری طراحی و ساخته شد. ارتفاع مداری طراحی شده برای ماهواره پیام امیرکبیر ۵۰۰ کیلومتر و با شیب مداری ۵۵ درجه و تصاویری با دقت ۴۵ متر ارسال می‌کرد و پیش بینی اولیه حاکی از این بود که حدود سه سال در مدار زمین باقی خواهد ماند. پیام سه مأموریت تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده‌ها را برعهده داشت.

بررسی پوشش گیاهی، بهبود پایش گرد وغبار، حریق و اراضی کشاورزی، در کنار ذخیره و ارسال داده و نیز اندازه‌گیری تشعشعات فضایی با هدف بررسی اثر پرتوهای کیهانی بر عملکرد ماهواره، از جمله ماموریت‌هایی بود که ماهواره پیام برای انجام آن ها طراحی و ساخته شده بود. ماهواره پیام مأموریت مخابراتی هم داشت که باید یک پیام را ذخیره و به زمین مخابره کند. چهار دوربین روی این ماهواره نصب بود که عملیات عکس‌برداری از زمین را انجام می‌داد.

دوباره تلاش می‌کنیم

پس از برنامه پرتاب ماهواره، آذری جهرمی وزیر ارتباطات در تماس تلفنی به برنامه «حالا خورشید» نیز در این زمینه توضیحاتی ارایه کرد و گفت: سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره‌بر مناسب نبود و به سرعت مطلوب نرسید و در لحظه آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت.

وی افزود: “ما دوست داشتیم خبر خوب به مردم بدهیم اما به هر حال هر کاری فراز و فرودهایی دارد اما ناامید نمی‌شویم و مجددا برای این موضوع تلاش می کنیم”.

 

منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=14196

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.