• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
6

از کمک به سیل‌زدگان تا شناسایی شکارچیان غیر مجاز جنگل‌های گلستان به کمک پهپادها

  • کد خبر : 15787
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱:۴۵
از کمک به سیل‌زدگان تا شناسایی شکارچیان غیر مجاز جنگل‌های گلستان به کمک پهپادها

دبیر کارگروه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی اتحادیه صنایع هوایی و فضایی با بیان این‌که در سیل فصل بهار امسال پهپادها موفق به حمل کابل برق، غذا و دارو به سیل‌زدگان شدند، گفت: علاوه بر آن با استفاده از پهپادهای مجهز به دوربین‌های حرارتی شکارچیان غیر مجاز در جنگل‌های گلستان را شناسایی کردیم. به گزارش ایسنا، دکتر سعیدی […]

از کمک به سیل‌زدگان تا شناسایی شکارچیان غیر مجاز جنگل‌های گلستان به کمک پهپادها

دبیر کارگروه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی اتحادیه صنایع هوایی و فضایی با بیان این‌که در سیل فصل بهار امسال پهپادها موفق به حمل کابل برق، غذا و دارو به سیل‌زدگان شدند، گفت: علاوه بر آن با استفاده از پهپادهای مجهز به دوربین‌های حرارتی شکارچیان غیر مجاز در جنگل‌های گلستان را شناسایی کردیم.

به گزارش ایسنا، دکتر سعیدی امروز در گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استاتارپ‌های حوزه محصولات و خدمات پهپادی با اشاره به سابقه ایران در طراحی و کاربردی کردن پهپادها در کشور، افزود: ایران تا سال ۱۳۶۳ در حوزه پهپادها هیچ فناوری نداشت و اولین فناوری کاربردی پهپاد مهاجر بوده است که در فیلم حاتمی‌کیا مورد استفاده قرار گرفت.

وی با بیان این‌که از سال ۷۴ تا ۸۴ پهپادها برای صنایع نظامی توسعه یافتند، اضافه کرد: از سال ۸۵ تا ۹۵ کشور وارد فناوری پهپادهای غیرنظامی شد، به گونه‌ای که بیش از ۲۰ هزار کاربر فعال در حوزه پهپادها مشغول به فعالیت شدند و ۱۵ هزار شغل پایدار نیز ایجاد شد.

سعیدی با اشاره به توسعه کاربردهای پهپادها در حوزه مدیریت بحران از کاربردی شدن این فناوری در سیل امسال  خبر داد و ادامه داد:  در سیل استان‌های لرستان و گلستان این پهپادها موفق به حمل کابل برق، طناب و غذا به سیل‌زدگان شدند.

دبیر کارگروه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی اتحادیه صنایع هوایی و فضایی با اشاره به کاربردهای فناوری پهپاد در دامداری‌ها، گفت: در داراب فارس چندین گاو ناپدید شده بودند که با استفاده از پهپادهای مستقر در این شهر موفق به پیدا کردن دام‌های گمشده شدیم، همچنین از این فناوری می‌توان در استفاده از فعالیت‌های چوپانی استفاده کرد؛ چرا که گوسفندان از پهپادها می‌ترسند و این فناوری می‌تواند در توسعه چوپان صنعتی موثر باشند.

وی با اشاره به توسعه بازار ۱۲۷ میلیاردی پهپادها گفت: بیشترین درآمد این حوزه مربوط به حوزه‌های بازرسی و زیرساختی و رسانه و سرگرمی می‌شود.

سعیدی همچنین از ایجاد بیمه سه‌گانه برای پهپادها خبر داد و گفت: این امر با تلاش‌های صورت گرفته انجام شده است که در این قالب پهپادهای ساخته شده با مبلغ ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان  بیمه می‌شوند.

وی با اشاره به کاربردهای این فناوری در اطفای حریق، گفت: در سانحه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج، پهپادها توانستند مکان دقیق سقوط این هواپیما در ارتفاعات دنا را بعد از ۱۰ ساعت اعلام کنند.

وی همچنین تصریح کرد: پس از زلزله بزرگ سرپل ذهاب استان کرمانشاه ما با همکاری با هلال احمر توانستیم توزیع چادرها به زلزله‌زدگان را ساماندهی کنیم، ضمن آن که با استفاده از داده‌های پهپادها نسبت به مدل‌سازی این زلزله اقدام شد.

سعیدی از استفاده از این فناوری در جلوگیری از شکار غیر قانونی خبر داد و گفت: در جنگل‌های استان گلستان شاهد شکار غیرقانونی و کشته‌شدن جنگلبانان بودیم که ما با استفاده از پهپادهای مجهز به دوربین‌های حرارتی افراد خاطی را شناسایی کردیم.

وی با اشاره به وضعیت ایران در زمینه توسعه فناوری‌های پهپاد، گفت: بر اساس آمارهای جهانی ایران جزو ۱۰ کشور برتر مدیریت راه‌ها با استفاده از پهپادها قرار دارد.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=15787

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.