• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
11

هواپیمای مافوق صوت ناسا، موسوم به “X-۵۹” مجوز مونتاژ نهایی گرفت

  • کد خبر : 16703
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
هواپیمای مافوق صوت ناسا، موسوم به “X-۵۹” مجوز مونتاژ نهایی گرفت

کار ساخت قطعات هواپیمای مافوق صوت اما بی صدای ناسا موسوم به “X-۵۹” با آماده شدن دماغه خاص آن تمام شده است و مجوز لازم برای سرهم بندی نهایی این هواپیما صادر شده است. به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ،هواپیمای مافوق صوت و در عین حال بی‌صدای ناسا موسوم به “X-۵۹ QueSST” که […]

هواپیمای مافوق صوت ناسا، موسوم به "X-۵۹" مجوز مونتاژ نهایی گرفت

کار ساخت قطعات هواپیمای مافوق صوت اما بی صدای ناسا موسوم به “X-۵۹” با آماده شدن دماغه خاص آن تمام شده است و مجوز لازم برای سرهم بندی نهایی این هواپیما صادر شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ،هواپیمای مافوق صوت و در عین حال بی‌صدای ناسا موسوم به “X-۵۹ QueSST” که توسط شرکت لاکهید مارتین در حال ساخت است، نقطه عطف توسعه نهایی خود را پشت سر گذاشته و به مرحله مونتاژ نهایی می‌رود.

مدیران ارشد طراحی و پیشبرد فناوری‌های نسل بعدی هواپیماهای مافوق صوت تجاری، ورود این پروژه به مرحله مونتاژ را تایید کردند.

وقتی که هواپیماها چند دهه قبل موفق به عبور از سرعت صوت شدند، شکستن دیوار صوتی صدای بسیار بلند و ناهنجاری تولید می‌کرد که موجب شکسته شدن شیشه‌های ساختمان‌ها و آسیب به شنوایی مردم می‌شد و همین امر باعث شده است تا به امروز استفاده از آنها به صورت تجاری و برای مقاصد حمل و نقل برچیده شود.

اکنون چند سالی است که ناسا قصد کرده تا یک هواپیمای مافوق صوت بی صدا بسازد تا بتوان از آن در صنعت حمل و نقل هوایی استفاده کند و زمان سفرها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ناسا این هواپیمای مافوق صوت را برای پرواز در سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی کرده است.

هواپیمای “X-۵۹” در کارخانه لاکهید مارتین واقع در کالیفرنیا تحت یک قرارداد ۲۴۷.۵ میلیون دلاری ساخته می‌شود.

هنگامی که ساخت این هواپیما تمام شود، قادر خواهد بود با سرعت ۱.۲۷ ماخ (۱۵۱۲ کیلومتر در ساعت) در ارتفاع ۵۵۰۰۰ فوت (۱۷ هزار متر) پرواز کند، در حالی که صدای تولید شده توسط آن تنها ۷۵ دسی بل خواهد بود. یعنی تقریباً به اندازه صدای بستن درب اتومبیل است.

هدف از ساخت “X-۵۹” نه تنها نمایش فناوری‌های جدید است که باعث به حداقل رساندن صدای شکستن دیوار صوتی خواهد شد، بلکه از طریق مجموعه حسگرهای ویژه و پرواز بر فراز مناطق مختلف ایالات متحده به جمع آوری داده‌های فنی و سنجش واکنش‌های عمومی نسبت به این هواپیما خواهد پرداخت که برای بازنویسی مقررات زیست محیطی آمریکا که برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ تدوین شده و در آن پرواز تجاری هواپیماهای مافوق صوت ممنوع اعلام شده است، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مونتاژ نهایی و سرهم بندی سیستم‌ها برای پایان سال ۲۰۲۰ و اولین پرواز این هواپیما برای سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده است.

“باب پیرس” مدیر هوانوردی ناسا می‌گوید: با تکمیل دماغه این هواپیما و آماده کردن آن برای مونتاژ نهایی نشان دادیم که این پروژه طبق برنامه زمان بندی شده خود پیش می‌رود و در مسیر صحیحی قرار دارد.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=16703

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.