• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
8

ماهواره پیام با تصویربرداری زمین‌های کشاورزی به کمک کشاورزان می‌آید

  • کد خبر : 14171
  • ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
ماهواره پیام با تصویربرداری زمین‌های کشاورزی به کمک کشاورزان می‌آید

ماهواره پیام که از سوی محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شده و به زودی در مدار ۵۰۰ کیلومتر قرار می‌گیرد، کار تصویربرداری زمین‌های کشاورزی را انجام می‌دهد. محیط زیست، آموزش، امنیت غذایی، بهداشت عمومی، مدیریت منابع آب، حقوق بشر، کاهش خسارت فاجعه‌ها از جمله مواردی است که این روزها مردم با آن درگیر هستند و […]

ماهواره پیام که از سوی محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شده و به زودی در مدار ۵۰۰ کیلومتر قرار می‌گیرد، کار تصویربرداری زمین‌های کشاورزی را انجام می‌دهد.

ماهواره پیام با تصویربرداری زمین‌های کشاورزی به کمک کشاورزان می‌آید

محیط زیست، آموزش، امنیت غذایی، بهداشت عمومی، مدیریت منابع آب، حقوق بشر، کاهش خسارت فاجعه‌ها از جمله مواردی است که این روزها مردم با آن درگیر هستند و محققان نیز به این می‌اندیشند که چطور می‌توانند این دغدغه‌های روزمره مردم را بهبود بخشیده و ساده‌تر کنند.

استفاده از فناوری‌ها امروزه به جوامع در بسیاری از امور روزانه کمک کرده به طوریکه امروز نسبت به نسل قبل شرایط زندگی از طریق فناوری‌ها ساده‌تر شده است.

برای پی بردن به نقش فناوری‌ها در زندگی روزمره، تحقیق و جستجوی چندانی هم نیاز نیست، کافی است پای درد دل مادر یا مادربزرگتان بنشینید و بدانید در زمان جوانی چگونه لباس‌ها را می‌شستند، خانه را تمیز می‌کردند، غذا می‌پختند یا حتی چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند.

فناوری‌هایی مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی، انواع فرها و حتی موبایل و ارتباط اینترنتی زندگی مردم را بسیار ساده‌تر کرده اما کارکرد فناوری در زندگی روزمره مردم به اینجا ختم نمی‌شود.

آیا می‌دانستید که علم فضایی نیز در زندگی شما تاثیرگذار است؟ صنایع پزشکی، بهداشت، صنایع غذایی حتی کمک به جراحی قلب باز از طریق فناوری فضایی ممکن شده است.

ساخت ماهواره‌ها هم به کشورها در زمینه‌های مختلف بخصوص زیست محیطی و کشاورزی کمک می‌کند.

ماهواره‌های دانشجویی نیز در این راستا ساخته می‌شود که هر کدام علاوه بر توسعه علم و فناوری کشور یکی از نیازها را پاسخ می‌دهد.

حتما از ماهواره پیام دانشگاه صنعتی امیرکبیر بسیار شنیده‌اید، بخصوص این روزها که این ماهواره آماده پرتاب است اخبار بیشتری از آن منتشر می‌شود.

ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر از سری میکرو ماهواره‌های توسعه فناوری فضایی سازمان فضایی ایران است که از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظور انجام مأموریت تصویربرداری طراحی و ساخته شده است.

وزن این ماهواره حداکثر برابر با ۱۰۰ کیلوگرم بوده و توسط ماهواره‌بر سیمرغ در مدار کم ارتفاع (LEO) و در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین و با شیب مداری ۵۵ درجه قرار خواهد گرفت.

دقت ماهواره پیام امیرکبیر ۴۵ متر و طول عمر عملیاتی پیش بینی شده برای این ماهواره ۲ است.

ماهواره پیام : رفع نیازهای کشاورزی

ماهواره پیام می‌تواند کار تصویربرداری زمین‌های کشاورزی را انجام دهد که از این طریق نیازهای کشاورزی کشور مشخص شده و برای رفع آن اقدام می‌شود.

صفوی مسئول ماهواره پیام دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این‌که این ماهواره دارای دوربین‌هایی است که می‌تواند تصاویری با دقت ۴۰ متر و بهتر بگیرد، گفت: از این تصاویر بر‌ا‌ی مصارف کشاورزی و تشخیص سطح رشد گیاهان و محصولات کشاورزی، تشخیص وضعیت جنگل‌ها و جنگل‌بانی و سایر مصارف صلح‌آمیز بهره‌گیری می‌شو‌د.

و‌ی اضافه کر‌د: همچنین ماهواره پیام دارای محموله ذخیره است، یعنی می‌تواند پیام‌های کوتاه ر‌ا ذخیره کر‌د‌ه و به مقصد ارسال کند.

همچنین وفا صدقی مدیر تضمین محصول و مدیر محموله تشعشعی ماهواره پیام این ماهواره ر‌ا نخستین ماهواره عملیاتی ایران د‌ر مدار ۵۰۰ کیلومتر دانست و گفت: پیام سه مأموریت د‌ارد که می‌تواند از زمین تصویربرداری کر‌د‌ه، این تصویرها ر‌ا ذخیره و ارسال کند و همچنین تشعشعات فضایی ر‌ا مورد سنجش قرار دهد.

به گفته و‌ی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عملکرد ماهواره پیام د‌ر زمینه پایش زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی صورت می‌گیرد، همچنین بر‌ا‌ی مانیتورینگ نفت و گاز هم می‌تواند از پیام‌های تصویری این ماهواره استفاده کر‌د.

 

منبع: خبرگزاری فارس

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=14171

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.