• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
7

ماهواره مخابراتی عملیاتی – الزامات بهره‌برداری تا افق ۱۴۰۴

  • کد خبر : 13106
  • ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۶
ماهواره مخابراتی عملیاتی – الزامات بهره‌برداری تا افق ۱۴۰۴

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به برنامه ایران برای بهره‌برداری از ماهواره بومی مخابراتی تا سال ۱۴۰۴، گفت: در صورت تداوم برنامه‌های تعریف‌شده در این سازمان و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز، توان ساخت ماهواره مخابراتی عملیاتی جهت سرویس‌دهی در مدار GEO و قرار دادن حداقل یک ماهواره مخابراتی بومی تا افق ۱۴۰۴ برای کشور […]

ماهواره مخابراتی عملیاتی - الزامات بهره‌برداری تا افق 1404

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به برنامه ایران برای بهره‌برداری از ماهواره بومی مخابراتی تا سال ۱۴۰۴، گفت: در صورت تداوم برنامه‌های تعریف‌شده در این سازمان و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز، توان ساخت ماهواره مخابراتی عملیاتی جهت سرویس‌دهی در مدار GEO و قرار دادن حداقل یک ماهواره مخابراتی بومی تا افق ۱۴۰۴ برای کشور مهیا است.

دکتر مرتضی براری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به محورهای سند دوم ۱۰ ساله راهبردی فضایی کشور، اظهار کرد: برنامه‌های “سنجش از دور”، “ماهواره مخابراتی”، “اکتشافات و زیست فضایی”، ” موقعیت‌‌یابی و ناوبری”، “توسعه سامانه‌های ترکیبی”، “توسعه پرتابگر” و “توسعه زیرساخت‌های فضایی” محورهای اصلی در برنامه راهبردی فضایی کشور تا افق ۱۴۰۴ است.

وی اضافه کرد: در کنار این محورها، پیگیری “توسعه همکاری‌ها و دیپلماسی بین‌الملل”، ” ترویج و فرهنگ‌سازی”و ” توسعه اقتصاد بخش فضایی” در قالب سه پیوست مجزا در دستور کار قرار دارد.

براری به بیان توان فضایی موجود در کشور پرداخت و با تاکید بر اینکه در حال حاضر توان طراحی، ساخت و تست ماهواره‌های آزمایشی در کشور وجود دارد، افزود: برای ساخت ماهواره مخابراتی عملیاتی در مدار زمین‌آهنگ (ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتر از سطح زمین) که خدمات کاربردی به کاربران ارائه دهد، گام‌هایی به منظور ساخت بومی این ماهواره تعریف شده است. طراحی و ساخت ماهواره‌های “ناهید-۱” و “ناهید-۲” که از جمله پروژه‌های جاری سازمان است، از جمله این گام‌ها به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: بنابراین در صورت تداوم برنامه‌های تعریف شده و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در این حوزه، توان ساخت ماهواره مخابراتی عملیاتی جهت سرویس‌دهی در مدار GEO و قرار دادن حداقل یک ماهواره مخابراتی بومی تا افق ۱۴۰۴ برای کشور مهیا است.

رییس سازمان فضایی ایران در خصوص ماهواره‌های آماده پرتاب، گفت: در حال حاضر (شهریور ماه ۱۳۹۷) ماهواره “دوستی” (ساخته شده توسط دانشگاه شریف) آماده پرتاب و ماهواره “پیام” (ساخته شده توسط دانشگاه امیرکبیر) در حال طی مراحل تست و آماده‌سازی جهت پرتاب است. به گفته وی هر دوی این ماهواره‌ها از جمله ماهواره‌های تصویربردار از سطح زمین یا سنجش از دور هستند.

براری همچنین به طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی اشاره و خاطر نشان کرد: در حال حاضر تمامی ماهواره‌های سنجش از دور که موضوع طراحی و ساخت آن‌ها در دستور کار سازمان فضایی ایران قرار دارد، جزو ماهواره‌های عملیاتی هستند که در مسیر طراحی و ساخت آنها دو هدف “توسعه فناوری بومی” و “توسعه کاربردهای آن” مدنظر قرار گرفته است. وی اضافه کرد: از جمله این ماهواره‌ها می‌توان به ماهواره‌های سنجش از دور ” ظفر” و ” پارس-۱” (سُها) اشاره کرد.

به گفته رییس سازمان فضایی در صورت پرتاب موفق آمیز و عملکرد صحیح این ماهواره‌ها در مدار، امکان بهره‌برداری از آنها در بازه زمانی حداقل ۲ سال وجود خواهد داشت. البته ماهواره سنجش از دور “پیام” که هم اکنون ساخته شده و آماده پرتاب است نیز طول عمری حدود ۲ سال خواهد داشت.

 

منبع: پژوهشگاه فضایی ایران

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=13106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.