• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
7

صنعت هوانوردی کشور با تحولات بزرگی روبرو است

  • کد خبر : 13869
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
صنعت هوانوردی کشور با تحولات بزرگی روبرو است

چهار قرارداد و تفاهم‌نامه طراحی، ساخت سامانه های کمک ناوبری، راداری، برج مراقبت سیار با رعایت استانداردهای صنعت هوانوردی غیرنظامی با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، ‌معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و جمعی دیگر از دست اندرکاران صنعت، بین شرکت‌های دانش بنیان، جهاد […]

چهار قرارداد و تفاهم‌نامه طراحی، ساخت سامانه های کمک ناوبری، راداری، برج مراقبت سیار با رعایت استانداردهای صنعت هوانوردی غیرنظامی با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، ‌معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و جمعی دیگر از دست اندرکاران صنعت، بین شرکت‌های دانش بنیان، جهاد دانشگاهی، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد.

صنعت هوانوردی کشور با تحولات بزرگی روبرو است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه برگزاری آیین بومی سازی زیرساخت های صنعت هوانوردی ایران گفت: اکنون ساخت هواپیمای مسافری در دستور کار معاونت نیست اما شرکت های دانش بنیان برای نخستین بار می توانند در بخش هوانوردی غیرنظامی فعالیت کنند.

وی افزود: صنعت هوانوردی در حوزه غیرنظامی استانداردها و سخت گیری های خاص خود را دارد و هر شرکتی در کشور قابلیت ورود به این عرصه را ندارد.

ستاری با اشاره به امضای چهار قرارداد و تفاهم‌نامه بین شرکت‌های دانش بنیان، جهاد دانشگاهی، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این آیین، ادامه داد: شرکت هایی که امروز شاهد امضای قراردادهای آنها بودیم امتحان خود را در بخش هوانوردی غیرنظامی بخوبی پس داده اند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: با امضای این قراردادها این امکان برای نخستین بار در کشور فراهم شد که شرکت‌های دانش بنیان بتوانند در حوزه هوانوردی غیرنظامی کشور فعالیت خود را ادامه دهند.

ستاری در این آیین یادآوری کرد ایران پیش از انقلاب هیچ دانشی در صنعت هوانوردی نداشت اما پیشرفته‌ترین هواپیماهای جهان در اختیار ایران قرار گرفته بود.

وی تاکید کرد: در گذشته همه سامانه‌های هوایی مربوط به کشورهای خارجی بود اما با تلاش متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان اکنون در این عرصه تحولات بزرگی را شاهدیم.

ستاری ادامه داد: امروز شاهد امضای چند قرارداد و تفاهم‌نامه با شرکت های دانش بنیان برای بومی سازی سامانه های ناوبری هوایی در ایران هستیم و بدون شک ما از هرگونه همکاری برای اجرای این قرارداد ها حمایت می‌کنیم تا با رعایت استانداردهای صنعت هوانوردی، ریسک اجرای آن توسط دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان کشور به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: با نگرش جدید سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای استفاده از توانمندی های داخلی، بازار خوبی در این بخش ایجاد می شود تا با توجه به وجود ده‌ها فرودگاه در کشور بتوانیم نیازهای خود را از منابع داخلی تامین کنیم.

اختصاص ۱۶۰۰ میلیارد ریال برای توسعه فناوری های هوانوردی بومی

در ادامه این مراسم رحمت اله مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز با اشاره به رونمایی از اولین سیمیلاتور بومی در آینده نزدیک گفت: امروز ۴ قرارداد و تفاهم‌نامه به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد ریال بین شرکت فرودگاه‌ها به عنوان کارفرما و شرکت‌های صاایران و صاشیراز و دانشگاه‌های خواجه‌نصیر و اصفهان به امضا رسید.

وی گفت: حدود دو سال قبل صنعت هوانوردی کشور به دلیل تحریم‌های سخت در بدترین شرایط قرار داشت و سامانه‌های هوانوردی و فرودگاهی کشور فرسودگی مزمنی داشتند، قطعی مکرر رادارها، خرابی سامانه‌های کمک ناوبری، قطعی فرکانس و ایجاد اختلاف در زیرساخت‌های ارتباطی و قطعی تماس‌های واحدهای مختلف مراقبت پرواز با خلبانان پروازهای داخلی و خارجی و عبوری، بروز اختلال در سامانه‌های روشنایی باند و سطوح پروازی و غیرعملیاتی شدن برخی از سامانه‌ها نظیر ابزارهای حساس تقرب و فرود هواپیما به علت فقدان هواپیمای فلایت‌چک از چالش‌های روزمره ما بود.

وی افزود: در پسابرجام با خرید هزار میلیارد تومان حساس‌ترین سامانه‌ها و تجهیزات مدرن ناوبری هواپیمایی و فرودگاهی نظیر یک فروند هواپیمای استراتژیک و مدرن فلایت‌چک و خرید ۶ دستگاه رادار اولیه و ثانویه، ۱۶۵ دستگاه فرستنده و گیرنده، ۱۵ دستگاه ابر خودروی آتش‌نشانی و ۳۴ سامانه بک‌آپ ارتباط ماهواره‌ای در کنار برخی دیگر از تجهیزات در اجرای فازهای اولیه و دوم پروژه فراملی مدیریت آسمان ایرانشهر توانستیم تحولی بزرگ در ساختار راه‌های هوایی کشور ایجاد کنیم و سطح قابل قبولی از آرامش بر فضای سرزمینی و فرودگاهی کشور حاکم کنیم.

 

منبع: سازمان هواپیمایی کشوری

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=13869

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.