• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
7

تست بالک‌های مشبک با پرتاب ماهواره تصویربرداری Gaofen-7

  • کد خبر : 16451
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰:۱۵
تست بالک‌های مشبک با پرتاب ماهواره تصویربرداری Gaofen-7

پرتابگر Long March 4B ماهواره تصویربرداری را در حالی به فضا پرتاب کرد که مجهز به بالک‌های مشبک برای فرود مرحله اول و هدایت آن بود. این پرتاب در ساعت ۱۱:۲۲ بعد از ظهر در مرکز پرتاب ماهواره Taiyuan در شمال چین انجام شد. این اولین بار بود که مرحله اول پرتابگر Long March 4B […]

تست بالک‌های مشبک با پرتاب ماهواره تصویربرداری Gaofen-7

پرتابگر Long March 4B ماهواره تصویربرداری را در حالی به فضا پرتاب کرد که مجهز به بالک‌های مشبک برای فرود مرحله اول و هدایت آن بود.

این پرتاب در ساعت ۱۱:۲۲ بعد از ظهر در مرکز پرتاب ماهواره Taiyuan در شمال چین انجام شد. این اولین بار بود که مرحله اول پرتابگر Long March 4B یک سیستم بالک مشبک را برای محدود کردن منطقه‌ای که بر آن سقوط می‌کند، حمل می‌کرد.

بسیاری از پرتاب‌های چین در مراکز دورافتاده انجام می‌شود، در نتیجه زباله‌های ناشی از این پرتاب نیز به زمین سقوط می‌کنند. بالک‌های مشبک خطر این سقوط را کاهش می‌دهند و از طرفی گامی به سوی فرود پرتاب‌های بازگشت‌پذیر و قابلیت استفاده مجدد از پرتابگرها است.

پرتاب و تست سیستم بالک‌های مشبک با موفقیت انجام شد و مرحله اول این پرتابگر در منطقه‌ مشخص‌شده، سقوط کرد.

بار اصلی این ماموریت، ماهواره تصویربرداری اپتیکی به نام Gaofen-7 بود که به مدار ۵۰۰ کیلومتری با شیب مداری ۵/۹۷ ارسال شد.

ماهواره Gaofen-7 برای بدست آوردن داده‌های رصد اپتیکی سه بعدی با وضوح بالا طراحی شده است. خانواده ماهواره‌های Gaofen بخشی از برنامه غیرنظامی سیستم رصد زمین با وضوح بالای چین است.

تست بالک‌های مشبک با پرتاب ماهواره تصویربرداری Gaofen-7

همراه با ماهواره Gaofen-7 دو ماهواره کوچک و یک کیوبست نیز به فضا پرتاب شدند. ماهواره سنجش از دور سودان که توسط شرکت Shenzhen Aerospace Dongfanghong HIT Satellite Ltd. توسعه پیدا کرده است و ماهواره دیگر، ماهواره Huangpu-1، که برای اثبات تکنولوژی ماهواره‌ای و تحت نظر مرکز Shanghai Institute of Satellite Engineering توسعه یافته است، با این پرتاب به فضا ارسال شدند.

آخرین محموله، یک کیوبست با ابعاد ۶U بود که توسط Spacety، سازنده خصوصی ماهواره واقع در Changsha چین، برای آزمایش تکنولوژی تصویربرداری چندطیفی ساخته و پرتاب شد.

همچنین فضاپیمای Diangfeng دارای یک محموله ارتباط لیزری به وزن ۴۰۰ گرم برای اثبات تکنولوژی و تائید آن است. LaserFleet آکادمی علوم چین (CAS) این محموله را برای ساخت منظومه ماهواره‌ای در مدار لئو و با هدف ارائه خدمات باند پهن از طریق مخابرات لیزری در نظر دارد. همچنین این ماهواره شامل یک پیشرانه یدی مبتنی بر ید است که توسط شرکت فرانسوی ThrustMe ساخته شده است.

پرتابگر LongMarch 4B توسط آکادمی تکنولوژی فضاپیمای شانگهای (SAST) طراحی و ساخته شده است. همچنین این شرکت در حال توسعه نسل جدیدی از پرتابگر LongMarch 6 است که همانند Falcon9 با استفاده از بالک‌های مشبک و پره‌ها بتواند بطور عمودی پرتاب شود و فرود آید.

آکادمی تکنولوژی پرتابگرهای چین (CALT) بالک‌های مشبک را بر روی LongMarch 2C در جولای آزمایش کرد. CALT در حال توسعه توانایی‌های فرود برای استفاده از آن در برنامه طولانی مدت پرتابگر LongMarch است.

SAST و CALT هر دو از زیرمجموعه‌های علوم و فناوری هوافضای چین (CASC)، پیمانکار اصلی صنعت فضایی چین هستند.

در سال ۲۰۱۷، CASC نقشه‌راه حمل و نقل فضایی را منتشر کرد و در آن برنامه‌ریزی شد که تا سال ۲۰۳۵ پرتاب‌های بازگشت‌پذیر قابل انجام باشد.

در حال حاضر، چین دارای ۱۴ ماهواره Gaofen در مدار است که یک منظومه ماهواره رصد زمین را تشکیل می‌دهند. این منظومه ماهواره تصاویر چندطیفی، SAR و پانچروماتیک ارائه می‌دهند. برخلاف سایر ماهواره‌های این منظومه، مشخصات ماهواره Gaofen-11 که در جولای سال ۲۰۱۸ پرتاب شد، تاکنون منتشر نشده است. با توجه به دیافراگم بزرگ Gaofen-11، این ماهواره شباهت زیادی به کلاس ماهواره‌های Keyhole ایالات متحده دارد.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=16451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.