• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
9

ماهواره پیام – ماهواره‌ای متفاوت با تیمی کاملا ایرانی

  • کد خبر : 14152
  • ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
ماهواره پیام – ماهواره‌ای متفاوت با تیمی کاملا ایرانی

مدیر پروژه ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر می‌گوید: برای ساخت ماهواره پیام از تجهیزات و نیروهای متخصص داخلی استفاده شده و از نظر مشخصات فنی با ماهواره‌های پیشین کاملا متفاوت است. مصطفی صفوی روز یکشنبه اظهار کرد: هزینه ساخت ماهواره در مقایسه با مدل‌های مشابه خارجی بسیار کمتر بوده زیرا عمده نیروی انسانی توسط دانشجویان دانشگاه […]

مدیر پروژه ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر می‌گوید: برای ساخت ماهواره پیام از تجهیزات و نیروهای متخصص داخلی استفاده شده و از نظر مشخصات فنی با ماهواره‌های پیشین کاملا متفاوت است.

ماهواره پیام - ماهواره‌ای متفاوت با تیمی کاملا ایرانی

مصطفی صفوی روز یکشنبه اظهار کرد: هزینه ساخت ماهواره در مقایسه با مدل‌های مشابه خارجی بسیار کمتر بوده زیرا عمده نیروی انسانی توسط دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تامین شد. وی ادامه داد: هزینه‌های پرداختی به دانشجویان طبق برنامه‌ریزی بوده و باعث کاهش بسیاری از هزینه‌ها شد.

صفوی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد تجهیزات به کار رفته ماهواره در داخل کشور طراحی و ساخته شده است، ادامه داد: حتی در ماهواره بسیاری از بردهای الکترونیکی، آنتن‌ها و درایورهای ماهواره توسط دانشجویان در داخل ساخته شد و متکی به خارج از کشور نبودیم.

عضو هیات علمی دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد: به دلیل فراغت از تحصیل برخی دانشجویان در طول مدت ساخت ماهواره، در مجموع ۱۱۰ نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در بازه زمانی متفاوت در پروژه همکاری داشتند.

وی در خصوص اعطای تسهیلات به دانشجویانی که در این پروژه مشارکت کرده‌اند، تصریح کرد: با سازمان فضایی توافق شده زمانی که ماهواره در مدار خود قرار گرفت، نیروی انسانی با تجربه تربیت شده در پروژه‌های سازمان یا پژوهشگاه فضایی در سایر نهادها مشغول به کار شوند.

صفوی ادامه داد: یکی از مهمترین دستاوردهای ماهواره پیام امیرکبیر تعداد افراد متخصصی است که در این پروژه تربیت شده‌اند.

مدیر پروژه ماهواره پیام در خصوص به کارگیری نیروی متخصص در زمینه های دیگر، تصریح کرد: سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه در پکن به تبعیت عضویت ایران، برخی دانشگاه‌ها و نیروهای جوان دانشجویی در پروژه‌های این سازمان بین المللی مشارکت دارند.

وی ادامه داد: یک پروژه در سازمان منطقه فضایی به دانشگاه امیرکبیر سپرده شده و بسیاری از متخصصین دانشگاهی در این پروژه مشارکت دارند و دانشگاه‌های دیگر برخی از زیر سیستم‌ها را بر عهده گرفته اند.

صفوی خاطر نشان کرد: از این رو همکاری خوبی بین سازمان فضایی ایران و سازمان فضایی همکاری های آسیا و اقیانوسیه به وجود آمده است.

مشخصات و کاربرد ماهواره

صفوی توضیح داد: ماهواره پیام بعد از تاسیس سازمان فضایی ایران یکی از پروژه هایی بود که به سه دانشگاه صنعتی ایران ارائه شد و از سری میکروماهواره‌های توسعه فناوری فضایی سازمان است.

وی ادامه داد: زمانی که پیشنهاد اولیه این ماهواره با پرتابگر خارجی مطرح شد، مشخصات فنی ارتفاع از سطح زمین ۶۳۱ کیلومتر و زاویه تمایل ۹۸ درجه بود. بعد از اینکه به دلایل غیر فنی پرتابگران خارجی برای پرتاب ماهواره همکاری نکردند، تغییراتی در مشخصات فنی ماهواره ایجاد شد.

مدیر پروژه ماهواره پیام عنوان کرد: در حال حاضر پرتابگر ایرانی سیمرغ برای پرتاب ماهواره در نظر گرفته شده است، بنابراین مشخصات فنی نیز تغییر و وزن این ماهواره حداکثر برابر با ۱۰۰ کیلوگرم با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین و زاویه تمایل ۵۵ درجه است.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: بر اساس محاسبات ماهواره دو تا دو و نیم سال می‌تواند در مدار باشد، بنابراین نسبت به ماهواره‌های قبلی به طور قابل ملاحظه‌ای از نظر عمر و ارتفاع از سطح زمین تفاوت اساسی دارد.

وی ادامه داد: این ماهواره با مشارکت چهار دانشکده مهندسی هوافضا، برق کامپیوتر و مکانیک و ۱۶ نفر از اساتید این دانشکده‌ها ساخته شده و علاوه بر آن بخش عمده فعالیت بر عهده دانشجویان ارشد و دکتری بوده است.

صفوی در خصوص کاربردهای ماهواره پیام گفت: چهار دوربین روی ماهواره نصب است که عملیات عکسبرداری از زمین را انجام می‌دهند.

مدیر پروژه ماهواره پیام با اشاره به تصویربرداری سه طیفی ماهواره، تصریح کرد: سه عدد از این دوربین‌ها در مدارهای متفاوت هستند و یک دوربین پانکروماتیک با رزولوشن بالا و درجه تفکیک ۴۰ متر است که با توجه به این رزولوشن بسیاری از کاربردهای نظارت بر رشد محصولات کشاورزی مطالعات گیاه شناسی، جنگل شناسی و … می‌تواند توسط عکس‌های ماهواره از سطح زمین مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد.

وی توضیح داد: کاربرد دوم ماهواره، زیرسیستم ذخیره و ارسال اطلاعات (S&F) است که کاربر می‌تواند اطلاعات خود را به صورت پیام کوتاه فرستاده و مخاطب دریافت کند. صفوی افزود: تعداد ۲۵۶ کاربر توسط ماهواره در این زیر سیستم ذخیره و ارسال اطلاعات سرویس‌دهی می شود.

عضو هیات علمی امیرکبیر اظهار کرد: سومین کاربرد اندازه گیری تشعشعات فضایی است یعنی محموله‌ای که روی ماهواره تشعشعات فضایی را در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات را به سطح زمین ارسال می‌کند. بنابراین، کاربردهای بسیار علمی ومتفاوت از یکدیگر روی ماهواره ایجاد شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: در خصوص ماهواره‌های کوچک یا اقماری تجربه بسیار خوبی در کشور به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه های امیرکبیر، شریف، علم و صنعت و مالک اشتر که پروژه رصد را داشتند، تجربه بسیار خوبی در زمینه ساخت و طراحی ماهواره‌ها دارند. در گام‌های بعدی، از این تجارب باید به عنوان مقدمه‌ای برای رفتن به مدار ثابت زمین در ارتفاع حدود ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین استفاده شود.

یادآور می شود، تست‌های فنی ماهواره پیام در ۱۴ دی ماه ۱۳۹۷ به پایان رسید و در حال بسته‌بندی و انتقال به محل پرتاب است.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=14152

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.