• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
8

هواپیمای مسافربری خودران – برنامه جدید ایرباس

  • کد خبر : 14220
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
هواپیمای مسافربری خودران – برنامه جدید ایرباس

اگرچه تولید هواپیمای خودران مدتی است که آغاز شده است، اما هنوز خبری از هواپیماهای مسافربری بدون خلبان نیست. با این حال ایرباس قصد دارد این ایده را عملیاتی کند. گرازیا ویتادینی، مدیر ارشد امور فناوری ایرباس، در سخنرانی خود در کنفرانس طراحی و حیات دیجیتال در مونیخ آلمان تصریح کرد ایرباس قصد دارد با […]

اگرچه تولید هواپیمای خودران مدتی است که آغاز شده است، اما هنوز خبری از هواپیماهای مسافربری بدون خلبان نیست. با این حال ایرباس قصد دارد این ایده را عملیاتی کند.

هواپیمای مسافربری خودران - برنامه جدید ایرباس

گرازیا ویتادینی، مدیر ارشد امور فناوری ایرباس، در سخنرانی خود در کنفرانس طراحی و حیات دیجیتال در مونیخ آلمان تصریح کرد ایرباس قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک هواپیمای مسافربری خودران تولید کند که بتوانند به طور کاملا خودکار به سمت مقصد پرواز کرده و در فرودگاه از قبل برنامه‌ریزی شده فرود آیند.

ایرباس قصد دارد این طرح را در دو مرحله اجرا کند. در مرحله اول یکی از دو خلبان هواپیمای تولیدی ایرباس حذف شده و سیستم‌های رایانه‌ای جایگزین آن می‌گردد. در مرحله دوم خلبان دیگر هم حذف می شود و هدایت هواپیما به صورت کاملا خودران صورت می‌گیرد.

حذف خلبان از هواپیماهای مسافربری برای شرکت‌های هواپیمایی بسیار مفید است، زیرا هزینه‌های آنها را به علت عدم پرداخت حقوق به خلبان‌ها به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۰ میلیارد دلار بودجه در صنعت هواپیمایی صرف پرداخت حقوق به خلبانان شده است. از سوی دیگر این تحول به صرفه جویی در مصرف سوخت می‌انجامد، زیرا هواپیماهای خودران مسیریابی را با دقت بیشتری انجام می‌دهند.

البته مهم‌ترین چالش در این زمینه اقناع مقامات سیاسی و نیز مسافران عادی در مورد ایمنی هواپیماهای خودران است. بررسی که در این زمینه توسط بانک سرمایه‌گذاری یو بی اس سوئیس صورت گرفته نشان می‌دهد ۵۴ درصد از مردم جهان فعلا به هیچ عنوان تمایلی به مسافرت با هواپیماهای خودران ندارند و تنها ۱۷ درصد از آنان با رضایت کامل حاضر به استفاده از چنین هواپیماهایی هستند. بنابراین به نظر می‌رسد در گام اول هواپیماهای باربری خودران شوند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=14220

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.