• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
8

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا جاذبه کوهستان مریخ را اندازه‌گیری می‌کند

  • کد خبر : 14362
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا جاذبه کوهستان مریخ را اندازه‌گیری می‌کند

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا جاذبه کوه شارپ، یک کوه مریخی که در ۵ کیلومتر از گودال گیل قرار دارد، اندازه‌گیری می‌کند. محققان این ماموریت سنسورهایی که مریخ‌نورد کنجکاوی را به حرکت در می‌آورند را دوباره تنظیم کرده و آن‌ها را برای اندازه‌گیری جاذبه مجددا راه‌اندازی می‌کنند تا تغییرات کشش گرانشی مربوط به این کوه را […]

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا جاذبه کوه شارپ، یک کوه مریخی که در ۵ کیلومتر از گودال گیل قرار دارد، اندازه‌گیری می‌کند.

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا جاذبه کوهستان مریخ را اندازه‌گیری می‌کند

محققان این ماموریت سنسورهایی که مریخ‌نورد کنجکاوی را به حرکت در می‌آورند را دوباره تنظیم کرده و آن‌ها را برای اندازه‌گیری جاذبه مجددا راه‌اندازی می‌کنند تا تغییرات کشش گرانشی مربوط به این کوه را بسنجند.

این سنسورها جاذبه دقیق از طرف لایه‌های سنگی واقع در قسمت‌های پایینی کوه شارپ را محاسبه کرده و متوجه شدند که چگالی این صخره بسیار کمتر از حد انتظار است. همچنین این مریخ‌نورد دارای شتاب‌سنج‌های زیادی است که می‌تواند جهت جاذبه سیاره را در حالی که مریخ‌نورد بی حرکت است، اندازه‌گیری کند.

به عنوان بخشی از این مطالعه در مورد این اکتشاف، نویسنده اصلی و استاد دانشگاه جان هاپکینز، کوین لوئیس بیش از ۷۰۰ اندازه‌گیری از شتاب‌سنج‌های این مریخ‌نورد را بررسی کرده است. این نتایج بوسیله خود مریخ‌نورد در زمانی که از اکتبر ۲۰۱۲ تا ژوئن ۲۰۱۷ در حال بالارفتن کوه شارپ بود ثبت شده است.

انتظار می‌رود که این محاسبات به دانشمندان کمک کند که در مورد چگونگی شکل‌گیری کوه شارپ پاسخ‌هایی را پیدا کنند. لوئیس افزود: «قسمت‌های پایینی کوه شارپ به طرز شگفت‌آوری متخلخل و منفذدار است. ما می‌دانستیم که لایه‌های زیری کوهستان در طول سالیان سال دفن شده است. بخاطر این موضوع لایه‌ها متراکم هستند. اما این یافته‌ها نشان می‌دهد که این لایه‌ها آن طور که ما فکر می‌کردیم قرار نگرفته‌اند.»

محقق پروژه Curiosity از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا ، اشوین وساوادا گفت: « هنوز سوال‌های زیادی در رابطه با این که چگونه کوه شارپ بوجود آمده است وجود دارد، اما این مقاله تکه‌های مهمی را به این پازل اضافه کرد. من از این‌که دانشمندان و مهندسان خلاق هنوز در حال پیدا کردن راه‌های نوآورانه برای اکتشاف‌های علمی جدید با مریخ‌نورد هستند، هیجان زده‌ام.»

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=14362

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.