• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
6

ماهواره جاسوسی – توانایی رصد زیردریایی تا عمق ۵۰۰ متری با کمک لیزر

  • کد خبر : 13358
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
ماهواره جاسوسی – توانایی رصد زیردریایی تا عمق ۵۰۰ متری با کمک لیزر

محققان چینی ماهواره جاسوسی ابداع کرده‌اند که با کمک لیزر می‌تواند زیردریایی‌های موجود در عمق ۵۰۰ متری آب را ردیابی کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، ماهواره جاسوسی جدید چین به نام «Project Guanlan» با استفاده از لیزر می‌تواند زیردریایی‌هایی را ردیابی کند که در عمق ۵۰۰ متری زیر سطح آب […]

محققان چینی ماهواره جاسوسی ابداع کرده‌اند که با کمک لیزر می‌تواند زیردریایی‌های موجود در عمق ۵۰۰ متری آب را ردیابی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، ماهواره جاسوسی جدید چین به نام «Project Guanlan» با استفاده از لیزر می‌تواند زیردریایی‌هایی را ردیابی کند که در عمق ۵۰۰ متری زیر سطح آب حرکت می‌کنند. این لیزر چنان قدرتمند است که سبب می‌شود سطح آب کم و بیش شفاف شود.

محققان ادعا می‌کنند اشعه‌های این لیزر احتمالا یک میلیارد برابر درخشان‌تر از خورشید است. با این وجود، برخی کارشناسان معتقدند رصد چنین عمقی از دریا غیرممکن است، زیرا لیزر نمی‌تواند در چنین عمقی نفوذ کند.

Project Guanlan به معنای «مشاهده امواج بزرگ» در ماه می افتتاح شد. بیش از ۲۰ دانشگاه در سراسر چین اجزای این لیزر را ساخته‌اند.

در تئوری وقتی چنین لیزری به یک شی مانند زیردریایی برخورد می‌کند، امواج حاصل از آن منعکس می‌شود. در مرحله بعد، حسگرها امواج حاصل از برخورد شی با زیردریایی را ردیابی می‌کنند. با کمک چنین روندی شکل شی ردیابی می‌شود.

به گفته محققان اشعه این لیزر چنان قدرتمند است که می تواند منطقه‌ای به عرض ۱۰۰ کیلومتر در خشکی را رصد کند. علاوه برآن، یک رادار میکروویو نیز سطح آب را اسکن و حرکات آن را ردیابی می‌کند. این روند احتمالا نشان دهنده وجود یک زیردریایی در عمق آب است. لیدار نیز با استفاده از نورهای مافوق بنفش یا نزدیک مادون قرمز از شی عکسبرداری می‌کند.

این لیزر می‌تواند طیف وسیعی از هدف‌ها از جمله اشیای غیر فلزی، صخره‌ها، باران، ترکیبات شیمیایی، ذرات هوابرد، ابرها و حتی مولکول‌های یگانه را ردیابی کند. اما مه، آب‌های تیره و موجودات و گیاهان دریایی روی آن تاثیر منفی دارند.

منبع: مهرنیوز

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=13358

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.