• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
10

“سامانه پایش مراقبتی” برای دیده‌بانی و همچنین شارژ باتری کوادکوپترها

  • کد خبر : 16614
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰:۰۶
“سامانه پایش مراقبتی” برای دیده‌بانی و همچنین شارژ باتری کوادکوپترها

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان “سامانه پایش مراقبتی” را به بازار معرفی کردند که علاوه بر انجام دیده‌بانی به جای نیروهای سرباز، امکان تامین انرژی برای پاسگاه‌ها و همچنین شارژ باتری کوادکوپترها را با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر باد و خورشید در مناطق مرزی و صعب‌العبور فراهم می‌کند. دکتر افشین اصلیان، مجری طرح در گفت‌وگو […]

"سامانه پایش مراقبتی" برای دیده‌بانی و همچنین شارژ باتری کوادکوپترها

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان “سامانه پایش مراقبتی” را به بازار معرفی کردند که علاوه بر انجام دیده‌بانی به جای نیروهای سرباز، امکان تامین انرژی برای پاسگاه‌ها و همچنین شارژ باتری کوادکوپترها را با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر باد و خورشید در مناطق مرزی و صعب‌العبور فراهم می‌کند.

دکتر افشین اصلیان، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، “سامانه پایش مراقبت” را از دستاوردهای دانش‌بنیان این شرکت عنوان کرد و گفت: این سامانه از منابع انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و بادی، توان لازم برای شارژ باتری کوادکوپترها را تامین می‌کند.

وی با اشاره به عملکرد این سامانه برای تامین انرژی، اظهار کرد: این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که بخش پنل که در محور سامانه قرار دارد، همراه با حرکت خورشید به طور خودکار می‌گردد و از این طریق ۲۵ درصد انرژی بیشتری را به ما می‌دهد. 

اصلیان، اضافه کردن پنل های خورشیدی به میزان دلخواه را از دیگر مزایای این سامانه نام برد. 

وی با اشاره به کاربردهای این سامانه، گفت: کوادکوپترهایی که برای مرزبانی به کار گرفته می‌شوند، می‌توانند بر روی این سامانه بنشینند تا باتری آنها با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر شارژ شود.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این سامانه مجهز به دوربین است، ادامه داد: دوربین‌هایی که بر روی سامانه نصب شده است، دائما در حال کار کردن هستند و دیگر نیاز نیست تا سربازها به طور دائم در دکل‌های دیده‌بانی حضور داشته باشند.

به گفته این متخصص حوزه انرژی‌های خورشیدی در بالای دکل‌ها علاوه بر افزایش سرما و گرما، سربازان امنیت جانی ندارند؛ از این رو کارایی سرباز به شدت پایین می‌آید؛ ولی با استفاده از این سامانه علاوه بر آن‌که امنیت نیروهای نظامی افزایش می‌یابد، امکان ارسال تصاویر منطقه تحت محافظت از طریق دوربین‌های این سامانه به پاسگاه فراهم است.

اصلیان با بیان اینکه برد دوربین‌های این سامانه کم است و تصویربرداری در فواصل نزدیک امکان‌پذیر است،  اضافه کرد: به منظور تصویربرداری در فواصل دورتر از دوربین‌های نصب شده بر روی کوادکوپتر استفاده می‌شود و شارژ باتری آنها از طریق این دستگاه قابل انجام است.

وی این سامانه را جانشینی برای دکل دیده‌بانی دانست و گفت: این سیستم در پاسگاه‌ها و مناطق مرزی قابل کاربرد است؛ ضمن آنکه می‌توان از توانمندی‌های آن در زیر آب استفاده کرد.

اصلیان خاطر نشان کرد: این سامانه در دو نوع پرتابل و ثابت ساخته شده است و از آن علاوه بر کارهای دیده‌بانی و شارژ باتری کوادکوپتر می‌توان برق مورد نیاز پاسگاه را تامین کرد.

مجری طرح در خصوص زمان شارژ باتری کوادکوپترها از طریق این سامانه، توضیح داد:  زمان پرواز کوادکوپتر ۱۵ دقیقه است و برای شارژ باید بر روی این سامانه فرود بیاید.

وی ادامه داد: برای این منظور این سامانه به گونه‌ای طراحی شد که امکان نشستن همزمان سه کوادکوپتر بر روی آن فراهم شد. از این طریق کوادکوپترها می‌توانند پوشش ۲۴ ساعته از منطقه داشته باشند.

اصلیان، زمان شارژ باتری کوادکوپترها را بستگی به حجم باتری آنها دانست و اظهار کرد: نمی‌توان سرعت شارژ باتری‌ها را کاهش داد؛ ولی معمولا باتری‌های این ابزارها از یک تا یک و نیم ساعت زمان برای شارژ نیاز دارد.

این محقق کاربرد این سامانه را در مناطق صعب‌العبور و در جاهایی که دسترسی به آن دشوار است و همچنین جاهایی که خطر جانی برای نیروهای امنیتی وجود داشته باشد، دانست و گفت: این سامانه می‌تواند کار دیده‌بانی را به جای نیروی انسانی انجام دهد.

وی با بیان اینکه این سامانه قادر به تولید انرژی از طریق انرژی باد نیز هست، یادآور شد: پره‌های موجود در آن به گونه‌ای تعبیه شده که سرعت باد را افزایش می‌دهد. زمانی که باد به توربین‌های این سامانه برخورد می‌کند، موجب می‌شود که از طریق ژنراتور برق تولید شود.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=16614

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.