• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
9

ثبت اولین مریخ لرزه توسط مریخ‌نورد InSight ناسا

  • کد خبر : 14678
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
ثبت اولین مریخ لرزه توسط مریخ‌نورد InSight ناسا

مریخ‌نورد ناسا (InSight) اولین رخداد لرزه‌ای در این سیاره را شناسایی و اندازه‌گیری کرد. InSight برای مطالعه دقیق مریخ طراحی شده و این مریخ لرزه را در ۱۲۸-مین روز مریخی در ۶ آوریل کشف کرد. سیگنال‌های لرزه‌ای ضعیف نیز توسط دستگاه‌های حساس و دقیق (seismometer) نصب شده بر روی این مریخ‌نورد قابل تشخیص است. بنا […]

ثبت اولین مریخ لرزه توسط مریخ‌نورد InSight ناسا

مریخ‌نورد ناسا (InSight) اولین رخداد لرزه‌ای در این سیاره را شناسایی و اندازه‌گیری کرد. InSight برای مطالعه دقیق مریخ طراحی شده و این مریخ لرزه را در ۱۲۸-مین روز مریخی در ۶ آوریل کشف کرد. سیگنال‌های لرزه‌ای ضعیف نیز توسط دستگاه‌های حساس و دقیق (seismometer) نصب شده بر روی این مریخ‌نورد قابل تشخیص است.

بنا به نظر آژانس فضایی، به نظر می‌رسد این لرزش ناشی از عوامل داخلی سیاره بوده است. با این حال، دانشمندان اطلاعات را ارزیابی می‌کنند تا به‌طور قطعی علت دقیق سیگنال لرزه‌ای را تعیین کنند.

این اطلاعات به دانشمندان در جمع‌آوری اطلاعات مشابه در مورد مریخ و مطالعه عمیق این سیاره به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کشف شکل‌گیری دنیای سنگی دیگر، ماندد زمین و ماه کمک می‌کنند.

بروس بانردت، پژوهشگر ارشد InSight در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) گفت: “ماموریت InSight ادامه‌ای از ماموریت‌های آپولو ناسا است. ما تا به حال سر و صدای پس‌زمینه را جمع‌آوری کردیم، اما این اولین رویداد رسمی از یک زمینه جدید است؛ زلزله مریخ.”

گفته می‌شود این لرزش مشابه مشخصات ثبت شده از لرزش ماه در ماموریت‌های آپولو است. البته سیگنال‌های لرزه‌ای دیگری نیز در روز ۱۰۵ م، ۱۳۲ م و ۱۳۳ م مریخی نیز تسط سنسورهای بسیار حساس SEIS شناسایی شد. طبق گفته آژانس این سیگنال‌ها از رویداد ۱۲۸ مین روز مریخی کوچک‌تر بوده و منشأ آن نیز مبهم‌ است.

تشخیص لرزش‌های ضعیف به علت ماهیت بسیار آرام سطح مریخ امکان‌پذیر است. بر خلاف زمین، مریخ و ماه، صفحات تکتونیکی ندارند و لرزش‌های این سیارات اغلب ناشی از فرآیند مداوم خنک‌کننده و انقباض است که باعث ایجاد تنش می‌شود. این تنش به تدریج منجر به شکستن پوسته و اجاد زلزله می‌شود.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=14678

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.