• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
9

خدمات مرکز فضایی ماهدشت توسعه می‌یابد

  • کد خبر : 14489
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳
خدمات مرکز فضایی ماهدشت توسعه می‌یابد

رئیس مرکز فضایی ماهدشت کرج گفت: یکی از برنامه‌های این مرکز، توسعه خدمات آن در آینده نزدیک است. محمدرضا ابراهیمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: به زودی داده‌های آرشیوی را از طریق درگاه مکان محور که بر بستر مرکز داده قرار می‌گیرد در اختیار کاربران قرار می دهیم. وی با بیان اینکه […]

رئیس مرکز فضایی ماهدشت کرج گفت: یکی از برنامه‌های این مرکز، توسعه خدمات آن در آینده نزدیک است.

خدمات مرکز فضایی ماهدشت توسعه می‌یابد

محمدرضا ابراهیمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: به زودی داده‌های آرشیوی را از طریق درگاه مکان محور که بر بستر مرکز داده قرار می‌گیرد در اختیار کاربران قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه اخذ داده‌های ماهواره‌ای از جمله مهم ترین خدمات این مرکز است، اظهار داشت: به طور منظم برخی پدیده‌ها در حوزه هوا کره، آب کره، خاک کره، گیاه کره و انسان کره مورد پایش و در اختیار کاربران قرار می گیرد.

ابراهیمی با اشاره به وجود ۲ رصد خانه اپوسوس و خیام در البرز در مرکز فضایی ماهدشت اظهار داشت: در رصدخانه اپوسوس در قالب یک همکاری بین‌المللی بین هشت کشور در سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) اجرام فضایی حول زمین شامل پسماندهای فضایی و ماهواره به صورت دایم رصد و اطلاعات مداری آنها به روز می شود.

وی ادامه داد: همچنین رصدخانه خیام با هدف ترویج، عمومی سازی و آموزش علم نجوم و پژوهش در زمینه اختر شناسی فعالیت می‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه این رصدخانه فعال ترین رصدخانه در کشور است، گفت: در این رصدخانه موفق به اخذ اولین تصاویر از پسماندهای فضایی از ماهواره FYIC شدیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های کاربردی سنجش از راه دور و مرکز فناوری منطقه‌ای نیز در ماهدشت راه‌اندازی می‌شود، خاطر نشان کرد: ایران جزء کشورهایی است که دارای چرخه فناوری فضایی است و کشورهای زیادی خواستار مشارکت ایران برای آموزش در این عرصه هستند.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به اینکه در این مرکز به صورت لحظه‌ای می توان میزان خطوط آسیب دیده از سیل، زلزله و خشکسالی را پایش و رصد کرد افزود: پایش ماهواره‌ای دریاچه بختگان و ارومیه نیز از سوی این مرکز در حال انجام است.

وی ادامه داد: روزانه ۴۸ پایش ۴۸ پوشش ماهواره‌ای از سراسر کشور در مرکز فضایی ماهدشت انجام می شود، که به صورت آرشیو نگهداری می شوند.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=14489

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.