• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
11

بازگشت کپسول بدون سرنشین Soyuz همراه با روبات انسان‌نما به زمین

  • کد خبر : 15747
  • ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۳:۳۶
بازگشت کپسول بدون سرنشین Soyuz همراه با روبات انسان‌نما به زمین

فضاپیمای روسی Soyuz در ۶ سپتامبر به زمین بازگشت و روبات انسان‌نما را به خانه آورد. این پرواز آزمایشی، در نوع خود اولین انتقال روبات انسان‌نما به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود. کپسول فضایی Soyuz MS-14 ساعت ۵:۳۲ بعدازظهر در جنوب مرکزی قزاقستان به زمین نشست. به هنگام نشستن این فضاپیما، هیچ سرنشین زنده داخل آن […]

فضاپیمای روسی Soyuz در ۶ سپتامبر به زمین بازگشت و روبات انسان‌نما را به خانه آورد. این پرواز آزمایشی، در نوع خود اولین انتقال روبات انسان‌نما به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود.

کپسول فضایی Soyuz MS-14 ساعت ۵:۳۲ بعدازظهر در جنوب مرکزی قزاقستان به زمین نشست. به هنگام نشستن این فضاپیما، هیچ سرنشین زنده داخل آن نبود و Soyuz تنها روبات انسان‌نمای Skybot F-850 را بهمراه سایر تجهیزات فضایی روسی حمل می‌کرد.

مقامات ناسا در این باره اظهار کردند: این کپسول فضایی در ۸۷ مایل (معادل ۱۴۰ کیلومتری) جنوب شرقی شهر ژژکازگان واقع در قزاقستان فرود آمد. کارمندان آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) در محل حاضر بودند و این وسیله را برای تجزیه و تحلیل پس از پرواز بازیابی کردند.

Soyuz MS-14 اولین فضاپیمای بدون سرنشینی بود که تاکنون به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد. این وسیله نقلیه بطور معمول با سه سرنشین در طی سالیان متمادی برای حمل و نقل خدمه انسانی به این آزمایشگاه مداری استفاده شده است.

آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) به منظور آزمایش سازگاری این کپسول با نسخه به روز شده موشک Soyuz 2.1a در روز ۲۲ آگوست آن را پرتاب کرد. این پرتاب، نخستین پرواز Soyuz MS-14 بر روی موشک Soyuz 2.1a بود تا از آن برای راه‌اندازی و پرتاب فضاپیمای روباتیک و باری Progress استفاده کند.

طبق گفته مقامات آژانس فضایی روسیه (Roscosmos)، روسیه از این پرواز آزمایشی برای ارتقا و بهبود کپسول Soyuz استفاده کرد تا بتواند به نسخه روباتیک آینده آن امکان بازگشت محموله‌ها به زمین را نیز اضافه کند.

مقامات آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) در بیانیه‌ای اعلام کردند: Soyuz MS-14 دارای یک سیستم کنترل، هدایت و ناوبری و سیستم کنترل فرود است. مشخصات سیستم فرود این وسیله براساس یک سیستم کنترلی و تنظیم‌کننده زاویه دیجیتالی با ژیروسکوپ‌های فیبر نوری به جای سیستم‌های کنترل فرود مشابه براساس ژیروسکوپ با وضعیت آزاد طراحی شده است.

بازگشت کپسول بدون سرنشین Soyuz همراه با روبات انسان‌نما به زمین

Soyuz MS-14 در ۲۷ آگوست با چند روز تاخیر بدلیل نقص فنی و غیر قابل انتظار در ایستگاه، در ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر شد. این پرواز آزمایشی بدلیل محموله منحصر به فردش بسیار مورد توجه قرار گرفت.

علاوه بر ۱۴۵۰ پوند (معادل ۶۵۷ کیلوگرم) تجهیزات موردنیاز، این فضاپیما یک روبات انسان‌نما به نام Skybot F-850 به طول ۶ فوت (معادل ۸/۱ متر) را با خود حمل کرد که نسخه فضایی از خانواده روبات‌های FEDOR در روسیه است. این روبات به سنسورهایی مجهز شده بود که می‌توانست به هنگام پرتاب هرآنچه که یک انسان احساس می‌کند را حس و ثبت کند. فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز با این روبات مجموعه آزمایشاتی انجام دادند تا توانایی وی برای ماموریت‌های فضایی در آینده را بررسی کنند.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=15747

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.