• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
10

ناسا طی قراردادی ایجاد ۱۰ مرحله اصلی موشک “SLS” را به بوئینگ سپرد

  • کد خبر : 16113
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
ناسا طی قراردادی ایجاد ۱۰ مرحله اصلی موشک “SLS” را به بوئینگ سپرد

ساخت ۱۰ “مرحله اصلی” (Core Stage) موشک “سیستم پرتاب فضایی” (SLS) ناسا (NASA) طی قراردادی به عهده شرکت “بوئینگ” قرار گرفت. به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، این توافقنامه همچنین شامل ایجاد حداکثر هشت “Exploration Upper Stages” برای سه ماموریت “آرتمیس” است و همچنین گزینه‌ای برای ۱۰ مرحله اصلی دیگر وجود دارد. قرارداد […]

ساخت ۱۰ “مرحله اصلی” (Core Stage) موشک “سیستم پرتاب فضایی” (SLS) ناسا (NASA) طی قراردادی به عهده شرکت “بوئینگ” قرار گرفت.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، این توافقنامه همچنین شامل ایجاد حداکثر هشت “Exploration Upper Stages” برای سه ماموریت “آرتمیس” است و همچنین گزینه‌ای برای ۱۰ مرحله اصلی دیگر وجود دارد.

قرارداد جدید امروز به این معنی است که ماموریت‌های آرتمیس ناسا تا پایان دهه آینده مجهز به تقویت کننده خواهند شد. بنابر برنامه ریزی‌ها این برنامه شامل مرحله بعدی ماموریت‌های آمریکا برای فرود آمدن بر ماه، ساخت پایگاه در فضای عمیق و حتی مقدمات اولین ماموریت سفر به مریخ است.

بوئینگ پیمانکار اصلی برای ساخت مرحله اصلی، اویونیک و “مراحل بالایی” (upper stages) سیستم پرتاب فضایی ناسا است.

اصطلاح “اویونیک” یا الکترونیک هوانوردی(Avionics) یک تکواژ مرکب است که از ترکیب دو کلمه (Aviation و Electronics) ایجاد شده و معمولا اشاره به تجهیزات الکترونیکی هواپیما، ماهواره و فضاپیما مانند نمایشگرها، کامپیوترها، حسگرها، عملگرها و فرستنده-گیرنده‌های آن‌ها دارد.

اولین مرحله از مرحله اصلی توسط بوئینگ در “کارخانه مونتاژ میشو” (MAF یاMichoud Assembly Facility) ناسا در نیواورلئان همراه با مرحله اصلی دوم ساخته و آزمایش شده است.

هنگامی که سیستم پرتاب فضایی به بهره برداری برسد می‌تواند فضاپیمای سرنشین دار اوریون ۲۷ تنی را به مدار انتقال دهد و همچنین می‌تواند فضاپیماهایی با وزن ۱۳۰ تن (معادل ۲۲ فیل) را در مدار نزدیک زمین قرار دهد. طول این مرحله هسته‌ای ۶۴.۶ متر و قطر آن ۸.۴ متر است و مرحله هسته‌ای شامل چهار موتور موشک RS-۲۵ با سوخت مایع است که هیدروژن مایع و اکسیژن مایع را می سوزانند و ۲.۲ میلیون پوند نیروی رانش را برای کل توان خروجی، تولید می‌کنند که برابر با ۱۲ سد هوور است.

“جان شانون” (John Shannon) معاون بوئینگ و مدیر برنامه سیستم پرتاب فضایی گفت: بوئینگ فناوری‌های ساخت پیشرفته‌ای را برای طراحی، آزمایش و تولید مراحل اصلی به کار گرفته است که باعث می شود ایجاد مرحله اصلی و توسعه “مرحله بالاتر” سریع تر، کارآمدتر و ایمن‌تر شود.

از زمان نخستین فرود انسان بر ماه توسط ماموریت “آپولو۱۱” در سال ۱۹۶۹ تاکنون بشر نتوانسته بر روی ماه بار دیگر قدم بگذارد اما با ساخت این موشک ایالات متحده بار دیگر خواهد توانست این کار را انجام دهد چرا که توسط این موشک پرقدرت می‌تواند فضاپیمای “اوریون”(Orion) را به سمت ماه بفرستد.

ناسا و ایالات متحده تاکنون میلیاردها دلار برای این سفر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. موشک “سیستم پرتاب فضایی”(SLS) که پیش از این انتظار می‌رفت در سال ۲۰۱۷ به پرواز دربیاید تاکنون با چندین تأخیر مواجه شده است.

آژانس فضایی آمریکا در حال حاضر حداقل ۱۲ میلیارد دلار برای توسعه این موشک که قوی‌ترین موشک دنیا خواهد بود خرج کرده است. به گفته ناسا این موشک می‌تواند به هر مقصد دلخواه در سراسر منظومه شمسی سفر کند. همچنین گفته می‌شود توسعه فضاپیمای “اوریون”(Orion) که بر SLS سوار خواهد شد و فضانوردان را به ماه خواهد برد، صدها میلیون دلار بیش از هزینه مورد انتظار خود هزینه تراشیده است.

چندی پیش نیز ناسا ویدویی منتشر کرد که طی آن افراد می‌توانستند تلاش این سازمان برای آزمایش موتورهای “فضاپیمای اوریون”(Orion spacecraft) را که در مأموریت برنامه‌ریزی شده “آرتمیس” در سال ۲۰۲۴ نقش مهمی را ایفا خواهند کرد، مشاهده کنند.

این طور که مشخص است برنامه سازمان فضایی آمریکا (ناسا) برای بازگشت به ماه موسوم به “آرتمیس”(Artemis) در حال پیشرفت است و ناسا نیز اکنون آزمایش‌هایی را برای مشاهده نحوه عملکرد موتورهای کپسول “اوریون” در سفر بدون سرنشین به ماه انجام داده است.

تحت شرایط ایده آل موشک سیستم پرتاب فضایی ناسا که فضانوردان و تجهیزات آنها را حمل می‌کند، کپسول اوریون را در مدار اطراف ماه قرار می‌دهد.

این فضاپیما مانند فضاپیمای آپولو از یک کپسول حامل فضانوردان تشکیل شده است که می‌تواند به فضای ماورای زمین به اکتشاف در سیارات دیگر و همچنین سیارک‌ها بپردازد و پس از آن به وسیله چتر نجات در اقیانوس فرود آید و به زمین بازگردد.

کپسول اوریون که در لغت به معنی شکارچی است، جدیدترین فضاپیمای سازمان فضایی ناسا برای حمل انسان به فضا و اکتشافات دور دست از جمله سیاره مریخ است.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=16113

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.