• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
11

انتخاب سه پروپوزال از سوی ناسا با موضوع آگاهی دقیق و پیشرفته از شرایط جوی فضا

  • کد خبر : 15729
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
انتخاب سه پروپوزال از سوی ناسا با موضوع آگاهی دقیق و پیشرفته از شرایط جوی فضا

ناسا سه پروپوزال برای مطالعه مفهومی در مورد ماموریت‌هایی که به ما در درک بهتر از سیستم پویای جَو فضا و هدایت‌شده از سوی خورشید در نزدیکی زمین کمک می‌کند، انتخاب کرده است. هر کدام از این پروپوزال‌ها بررسی می‌کنند که چه مواردی باعث تحریک بخش‌های مختلف این سیستم می‌شود و در نهایت می‌تواند در […]

انتخاب سه پروپوزال از سوی ناسا با موضوع آگاهی دقیق و پیشرفته از شرایط جوی فضا

ناسا سه پروپوزال برای مطالعه مفهومی در مورد ماموریت‌هایی که به ما در درک بهتر از سیستم پویای جَو فضا و هدایت‌شده از سوی خورشید در نزدیکی زمین کمک می‌کند، انتخاب کرده است.

هر کدام از این پروپوزال‌ها بررسی می‌کنند که چه مواردی باعث تحریک بخش‌های مختلف این سیستم می‌شود و در نهایت می‌تواند در پیش‌بینی و کاهش اثرات آن بر روی فضاپیماها و فضانوردان کمک کند. ناسا از این اطلاعات برای برنامه Artemis که تا سال ۲۰۲۴ اولین زن و مرد بعدی را به ماه می‌فرستد، استفاده خواهد کرد.

پگ لوس، معاون هلیوفیزیک در بخش ماموریت علمی ناسا می‌گوید: تحقیقات ناسا برای درک و آگاهی از فضایی که در آن حرکت می‌کنیم متکی به کاوش درباره جزئیات کلیدی سیستم عظیم خورشید و زمین تا لبه‌های منظومه شمسی است. هر کدام از این پیشنهادها می‌تواند نقطه عطف و شروع منحصربفردی برای دستیابی به درک درست از این سیستم و استفاده مناسب از آن باشد.

هرکدام از این پروپوزال‌های ماموریت‌های هلیوفیزیکی برای انجام یک مطالعه مفهومی در این زمینه، ۹ ماه فرصت دارند و بودجه‌ای ۴۰۰۰۰۰ دلاری دریافت کرده‌اند. پس از این دوره، ناسا یکی از این پیشنهادات را برای اجرا انتخاب می‌کند. هر پروپوزال ماموریتی یک فرصت و شروع منحصربفرد است.

این پروپوزال‌ها براساس ارزش علمی بالقوه و امکان‌سنجی طرح توسعه‌ای انتخاب شده اند. هزینه نهایی برای این ماموریت حدود ۵۵ میلیون دلار است و بودجه آن توسط برنامه اکتشافات هلیوفیزیک ناسا تامین می‌شود.

پیشنهادهای انتخاب‌شده عبارتند از:

تلسکوپ پرقدرت طیف‌سنج فوق ماوراءبنفش (EUVST) ماموریت Epsilon

EUVST قصد دارد پاسخی مناسب برای یک سوال اساسی و بنیادی در فیزیک خورشیدی پیدا کند؛ فعل و انفعالات مواد خورشیدی مانند پلاسمای داغ، میدان‌های مغناطیسی هادی، فعالیت‌های خورشیدی، فوران‌ها مانند شعله‌های خورشیدی و بیرون‌زدگی هاله خورشیدی به چه صورت است؟ این ماموریت همزمان با ماموریت Solar-C متعلق به آژانس اکتشافات هوافضایی ژاپن (JAXA) برای سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی و پرتاب خواهد شد. EUVST بطور همزمان و برای اولین بار پایین‌تر از اتمسفر خورشیدی، طیف وسیعی از تعاملات و فعالیت‌های خورشیدی مانند تعامل میدان‌های مغناطیسی و پلاسما را مشاهده خواهد کرد. این مشاهدات در مورد چگونگی مشارکت این دو سیستم در جو پویا و متحرک اطراف خورشید، اطلاعات مفیدی در اختیار محققان خواهد گذاشت. محقق اصلی EUVST، کلارنس کورندایک در آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی ایالات متحده امریکا در واشنگتن مشغول فعالیت است.

آیرونومی در زمین: ابزاری برای تحقیق و اکتشاف هلیوفیزیک (AETHER)

AETHER به اکتشاف و بررسی سیستم یونسفر-ترموسفر و پاسخ و واکنش آن به طوفان‌های ژئومغناطیسی خواهد پرداخت. در این طرح، مشاهدات و اطلاعات مربوط به یونسفر-ترموسفر از موقعیت ایستگاه فضایی بین‌المللی، جایی‌که منطقه جوی زمین با مناطق فضایی همپوشانی دارد، جمع‌آوری می‌شود. این مشاهدات توسط مشاهدات زمینی الکترون‌ها در همان منطقه تکمیل خواهد شد. این ماموریت، اطلاعاتی در مورد چگونگی فعل و انفعالات حرارتی کره خنثی و زمین با ذرات باردار یونوسفر ارائه می‌دهد. آگاهی از چگونگی تاثیر جو خنثی بر روی یون‌ها و بالعکس، برای درک بهتر سیستم پیچیده جوی پیرامون سیاره ما و فضا، و همچنین تاثیر آن بر روی فضاپیماها و فضانوردان بسیار مهم است. راه‌اندازی و پرتاب AETHER تا اواخر سال ۲۰۲۴ انجام نخواهد شد. محقق اصلی AETHER، جیمز کلمونز از دانشگاه نیوهمپشایر است.

کاوشگر تصویربرداری الکتروجت Zeeman ماموریت (EZIE)

EZIE بر روی یک جریان الکتریکی موسوم به الکتروجت شفق قطبی متمرکز است که در فاصله ۶۰ تا ۹۰ مایلی بالاتر از زمین، در نزدیکی قطب‌ها دور می‌زند. در این طرح، از سه ماهواره کوچک برای اندازه‌گیری میدان مغناطیسی استفاده می‌شود. EZIE ساختار الکتروجت‌ها را مشاهده و علت پیدایش و نحوه تکامل آن‌ها را بررسی می‌کند. الکتروجت‌ها بخشی از یک سیستم بسیار بزرگ شرایط جوی فضا هستند که می‌توانند منجر به نوسانات در میدان‌های مغناطیسی زمین شوند و طوفان‌های ژئومغناطیسی ایجاد کنند که باعث تداخل در فضاپیماها و یا شبکه‌های نرم‌افزاری زمینی می شود. آگاهی از نحوه شکل‌گیری و رشد الکتروجت‌ها می‌تواند نقش موثری در پیش‌بینی چنین طوفان‌هایی داشته باشد. EZIE بعنوان بخشی از نوآوری ماهواره‌های مکعبی تا اواخر سال ۲۰۲۴ پرتاب می‌شود. محقق اصلی EZIE، جانگ هو یی است که در آزمایشگاه فیزیک کاربردی در دانشگاه جان هاپکینز مشغول فعالیت است.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=15729

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.