ایرواسپینا

ارسال اولین سیگنال از LightSail2 طی پرواز آزمایشی

 

سازمان دفاع فضایی و انجمن سیاره‌ای به تازگی تأیید کرد که فضاپیمای LightSail2 اولین سیگنال‌های خود از فضا را فرستاده است. بمنظور اثبات بادبان خورشیدی بعنوان یک روش قابل قبول برای حفظ حرکت ماهواره، یک کیوبست با وزن تقریبا ۱۱ پوند معادل ۵ کیلوگرم طراحی شده است.

سوخت یک منبع پر هزینه و سنگین است و در صورت موفقیت و اثبات تکنولوژی توان خورشیدی، ماموریت‌های آینده در محدوده منظومه شمسی و فراتر از آن می‌تواند بواسطه فوتون یا ذرات نور منتشرشده از خورشید انجام گیرد.

این پروژه در ۲۵ ژوئن بر روی پلتفرم کیوبست از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شد. در ۲ جولای، LightSail2 از حامل خود یعنی Prox-1 جدا شد. در نهایت LightSail2 چهار پنل بادبانی خود را باز کرد تا به یک سطح در حدود یک جعبه کوچک برسد.

قبل از تمامی این رخدادها، تیم انجمن سیاره‌ای تایید کرد که این فضاپیما سالم است. این پیام در ۲ جولای توسط مرکز کنترل ماموریت ماهواره‌ای در دانشگاه ایالتی پلی‌تکنیک کالیفرنیا در سن‌لوئیس به نمایش گذاشته شد. به گفته مدیران پروژه LightSail این سیگنال از آنتن‌های رادیویی این فضاپیما از طریق اطلاعات وضعیت و در قالب کد مورس فرستاده شد.

طبق گفته بروس بتز مدیر برنامه LightSail و محقق ارشد انجمن سیاره‌ای اعلام کرد: ما خوشحالیم پس از سال‌ها آمادگی بالاخره توانسیم این برنامه را عملیاتی کنیم. هنگامی که این کیوبست بادبان‌های خود را باز کند، اشعه‌های خورشید در اثر برخورد به LightSail2 آن را به جلو هل می‌دهد. به گفته مدیران انجمن سیاره‌ای، هدف از این ماموریت مشاهده و بررسی و اندازه‌گیری تغییرات حرکتی بادبان خورشیدی در مدار بعنوان یک تکنیک موثر برای پیشران ماهواره‌ای است.

LightSail2 اولین پروژه‌ای نیست که برای انجام چنین کاری انجام می‌شود. بعنوان مثال، پروژه IKAROS ژاپن در سال ۲۰۱۰ بادبان خورشیدی در فضای بین سیاره‌ای را به اثبات رساند.