ایرواسپینا

آمادگی روسیه برای تست موتور الکتریکی ابررسانا

بنیاد روسی پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته (RFARP) قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ آمادگی لازم برای شروع آزمایش پرواز هواپیمایی با موتور الکتریکی که از مواد ابررسانا استفاده می کند را کسب نماید.

به گفته معاون مدیر کل این بنیاد Vitaly Davydov، آژانس تحقیقاتی دفاعی که تحت حمایت دولت بوده، در حال همکاری مشترک با توسعه دهنده ابررسانا، SuperOx برای ساخت یک هواپیمای عمودپرواز تمام الکتریک است.

شرکا اعلام کردند که موتور ۵۰۰ کیلووات هواپیما از ابررساناهای با دمای بالا (HTSC) استفاده خواهد کرد، که مقاومت الکتریکی را به میزان قابل توجهی کاهش داده تا توان را با بازدهی بیش تری انتقال دهد. این ابررسانا از موادی که هنوز مشخص نیستند، استفاده می‌کند که توسط نیتروژن مایع خنک می‌شود.

طبق اعلام RFARP، آژانس و SuperOx انتظار دارند که نوعی از HTSC الکتریکی را تولید کنند که برای انواع پیشرانه‌های تمام الکتریکی یا هیبرید الکتریکی، برای انواع هواپیماهای بال-ثابت و بال-چرخان و نیز برای طراحی عمودپروازهای الکتریکی نسل جدید مناسب باشد.

به گفته اولگ پانتلیف، رئیس بخش تجزیه و تحلیل شرکت روسی مشاوره هوایی Aviaport، فناوری HTSC پتانسیل قابل توجهی برای تحقق هواپیماهایی با پیشرانش الکتریکی دارد. با این حال توسعه‌دهندگان آن باید برای ارزیابی پیشران جدید در انواع تست های زمینی و هوایی آماده باشند. وی همچنین اظهار داشت: به منظور ممکن نمودن استفاده گسترده از این موتورها از نظر برد و انعطاف پذیری عملیاتی، به موتورهای الکتریکی قدرتمندتر و باتری‌هایی با ظرفیت بالاتر نیاز است.

در هر صورت، نتیجه آزمایش مشترک RFARP/SuperOx در زمینه فناوری موتور ابررسانا می‌تواند صنعت هوافضای داخلی روسیه را به سرمایه‌گذاری در ساخت هواپیماهای الکتریکی سوق دهد. شرکت United Aircraft Corp که تحت حمایت دولت است، احتمالاً نقش مهمی در هر حرکتی ایفا خواهد کرد.

در همین حال، بخشی از بودجه که تأمین کنننده آن اتحادیه اروپا است، به پیشبرد برنامه آزمایشی موتور ابررسانا کمک کرد که هدف آن توسعه طرح هایی برای موتوری با نسبت توان به وزن ۲۰ کیلووات بر کیلوگرم و بازده ۹۹ درصد برای هدایت الکتریسیته است.