• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
10

پرتاب ماهواره چینی جدید بیدو توسط موشک Long March 3C

  • کد خبر : 14941
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
پرتاب ماهواره چینی جدید بیدو توسط موشک Long March 3C

چین ماهواره جدید خود از سری ماهواره‌های سامانه ناوبری بیدو (BDS) را با استفاده از موشک حامل Long March 3C از پایگاه فضایی زیچانگ واقع در سیچوآن به فضا پرتاب کرد. ماموریت این ماهواره تکمیل شبکه موقعیت‌یابی و همچنین فرستادن سیگنال زمانی حول کره زمین در سال آینده است. این پرتاب که هفته پیش انجام […]

پرتاب ماهواره چینی جدید بیدو توسط موشک Long March 3C

چین ماهواره جدید خود از سری ماهواره‌های سامانه ناوبری بیدو (BDS) را با استفاده از موشک حامل Long March 3C از پایگاه فضایی زیچانگ واقع در سیچوآن به فضا پرتاب کرد.

ماموریت این ماهواره تکمیل شبکه موقعیت‌یابی و همچنین فرستادن سیگنال زمانی حول کره زمین در سال آینده است. این پرتاب که هفته پیش انجام شد چهارمین ماهواره پشتیبان BDS-2 و همچنین چهل و پنجمین ماهواره از خانواده BDS را به فضا فرستاد.

بعد از ارسال به مدار ژئو زمین و اجرای تست‌های مداری، این ماهواره آماده اتصال به شبکه BDS می‌شود تا برای کاربران این سرویس خدمات قابل اطمینان‌تر و با ثبات‌تری ارائه دهد. طبق گزارش آکادمی فناوری موشک‌های حامل چین (CALT) که به عنوان پیمانکار دولتی که اکثر پرتابگرهای ماهواره ای چین را انجام می‌دهد شناخته می‌شود؛ این پرتاب با استفاده از موشک Long March 3C و با یک جفت بوستر سوخت مایع انجام می‌گیرد.

مرحله دوم و سوم (برودتی) موشک Long March 3C، این ماهواره را در یک مدار انتقالی بیضوی در ارتفاع ۲۲ هزار مایلی (۳۵ هزار کیلومتری) زمین قرار داد. رانشگر موجود در فضاپیما طی چند هفته آینده، ماهواره را به مدار و موقعیت دقیق خود در منظومه ناوبری بیدو در ارتفاع بیش از ۲۲۰۰۰ مایلی بالای سر استوا می‌رساند.

چین ساخت منظومه ناوبری BDS را در دهه ۱۹۹۰ شروع کرد و سیستم BDS-1 را در سال ۲۰۰۰ برای چین و همچنین سیستم BDS-2 برای ناحیه آسیا-اقیانوسیه در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی کرد. چین در نظر دارد شبکه جهانی BDS را تا سال ۲۰۲۰ تکمیل کند. گفته می‌شود پروژه بیدو، معادل‌سازی چین برای سیستم موقعیت‌یابی GPS ایالات متحده است.

تا اکتبر ۲۰۲۰ سیستم‌های BDS-2 و BDS-3 به‌صورت مشترک به ارائه خدمات می‌پردازند. بعد از این تاریخ سیستم BDS-3 تامین‌کننده اصلی این سرویس خواهد شد.

این پرتاب سیصد و چهارمین پرتاب با استفاده از موشک‌های سری Long March است و همچنین هشتمین پرتاب امسال چین به مدار بود که هفت پرتاب آن موفقیت‌آمیز انجام شد. همچنین این پرتاب بیست و هفتمین پرتاب موفق امسال در سرتاسر کره زمین به مدار بود.

در ابتدای سال جاری، رسانه‌های چینی گزارش دادند که در سال ۲۰۱۹ هشت الی ده ماهواره بیدو به فضا پرتاب خواهند شد و در نتیجه این پرتاب‌ها، ماهواره‌های کافی برای ارائه سرویس ناوبری جهانی در سال آینده وجود خواهد داشت.

پرتاب بعدی چین در می ۲۰۱۹ اتفاق می‌افتد و اینطور برنامه‌ریزی شده که یک محموله چینی توسط موشک Long March به مدار قطبی ارسال شود. این پرتاب از پایگاه فضایی تاییوآن در شمال شرقی چین انجام می‌شود. بر اساس گزارش منتشر شده توسط GNSS و LBS چین، صنعت خدمات موقعیت‌یابی و ناوبری ماهواره‌ای این کشور به ارزش کلی ۳۰۱ میلیارد ین (۹۳/۴۳ میلیارد دلار) رسیده که در مقایسه با سال گذشته ۳/۱۸ درصد رشد داشته است.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=14941

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.