• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
9

ثبت تصاویر فوران غیرمنتظره آتشفشان Raikoke از فضا

  • کد خبر : 15135
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱:۴۱
ثبت تصاویر فوران غیرمنتظره آتشفشان Raikoke از فضا

ماهواره‌ها تصاویری از فوران غیرمنتظره آتشفشان Raikoke ضبط و ارسال کردند. عکس‌های جدید زمین از فضا، در تاریخ ۲۲ ژوئن ابری خاکستری و قهوه‌ای از آتشفشان Raikako در شمال اقیانوس آرام را نشان می‌دهد. یکی از این عکس‌ها توسط یکی از فضانوردان از ایستگاه بین‌المللی فضایی در صبح گرفته شده است. این آتشفشان اغلب خاموش […]

ثبت تصاویر فوران غیرمنتظره آتشفشان Raikoke از فضا

ماهواره‌ها تصاویری از فوران غیرمنتظره آتشفشان Raikoke ضبط و ارسال کردند. عکس‌های جدید زمین از فضا، در تاریخ ۲۲ ژوئن ابری خاکستری و قهوه‌ای از آتشفشان Raikako در شمال اقیانوس آرام را نشان می‌دهد.

یکی از این عکس‌ها توسط یکی از فضانوردان از ایستگاه بین‌المللی فضایی در صبح گرفته شده است. این آتشفشان اغلب خاموش است و پس از ۱۰۰ سال در ساعت ۴ صبح به وقت محلی (ساعت ۶ بعدازظهر GMT در تاریخ ۲۱ ژوئن) فوران کرد. طبق تصاویر ماهواره‌ای Sentinel کوپرنیک، ابر ضخیم ناشی از فوران این آتشفشان، ۸ تا ۱۰ مایل (۱۳ تا ۱۷ کیلومتر) بالاتر از سطح دریا مشاهده شده است.

ناسا نیز اعلام کرد، در این تصویر یک حلقه ابری در پایه دیده می‌شود که به نظر می‌رسد از بخار آب تشکیل شده باشد. تصاویر ناسا نیز توسط ماهواره‌های Terra و SuomiNPP تهیه و ارسال شد.

ثبت تصاویر فوران غیرمنتظره آتشفشان Raikoke از فضا

سیمون کارن، یک محقق آتشفشان در مرکز تحقیقات میشیگان در بیانیه ناسا گفت: “این تصویر بسیار جالب است. حلقه‌‌ ابرهای سفید در پایه این فوران ممکن است نشانه‌ای از هوای داخل ستون و تراکم بخار آب باشد یا اینکه در اثر متقابل مابین ماگما و آب دریا بوجود آمده باشد؛ چون Raikoke یک جزیره کوچک است و به احتمال زیاد این جریان به آب وارد شده است.”

Raikoke بخشی از جزایر کوریل روسیه است و پیش از این دو بار در سال‌های ۱۷۷۸ و ۱۹۲۴ نیز فوران کرده است.

بر اساس بیانیه ناسا، فوران اخیر این آتشفشان یک شگفتی بود و ماهواره‌ها نیز خاکسترهای این فوران را ردیابی می‌کنند زیرا می‌تواند به هواپیماها آسیب برساند. این ماهواره‌ها بدنبال جابجایی گازهای آتشفشانی نیز بوده‌اند. Raikoke ذراتی متشکل از دی‌اکسید گوگرد تولید کرد که به سمت شرق و یک طوفان در اقیانوس آرام در حال حرکت است.

گاز سمی این فوران نیز ممکن است به لایه دوم اتمسفر جو زمین یعنی استراتوسفر هم رسیده باشد. البته دوام مقدار زیادی SO2 در روز گذشته نیز تزریق آن به استراتوسفر را تایید می‌کند.

لینک کوتاه : http://aerospina.com/?p=15135

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.